A nyár és a kora ősz kiemelt időszak a mezőgazdaság szempontjából, ilyenkor a betakarítások idején ezer számra közlekednek különféle traktorok, kombájnok és egyéb lassú járművek az utakon.

Az első és legfontosabb dolog, amit észben kell tartani, hogy a mezőgazdasági munkagépek minden esetben sokkal lassabban haladnak, mint a forgalom nagy része. Például a lakott területen kívül, országúton megengedett 90 km/h-ás sebességhez képest a mezőgazdasági vontatóval csak 40 km/h-val, lassú járművel pedig maximálisan 25 km/h-val lehet közlekedni. A nagy sebességkülönbségekből egy beláthatatlan kanyarban komoly balesetek történhetnek. A nyári és őszi időszakban a közúti közlekedés minden résztvevőjének kötelessége oly módon megválasztania a sebességét, hogy egy hirtelen felbukkanó lassú jármű előtt még kényelmesen meg tudjon állni, ezzel elkerülve a ráfutásos baleseteket. 

-Hirdetés-

A betakarítási munkálatokban résztvevő járművek mérete is komoly balesetforrás lehet. Egyáltalán nem ritka, hogy a szembejövők sávjából is jelentős területet elfoglaló széles járműszerelvények tévednek az útra, az elhaladás mellettük sokszor igen körülményes. A jogszabály kimondja, hogy csak a 4,5 métert meghaladó szélességű jármű felvezetését kell biztosítani figyelmeztető jelzésekkel ellátott kísérő autóval, illetve csak 3 méter feletti szélesség esetén kötelező a figyelmeztető sárga fényjelzés. Viszonyításképpen a személyautók szélessége általában 2 méter alatti. Arra nincs mindig valós esély, hogy a munkagép az útpadkát igénybevéve közlekedjen, ezért mind a szembejövőknek, mind pedig az előzni készülőknek figyelembe kell venniük az extrém méreteket.

Arra szintén érdemes felkészülni, hogy egy-egy vontatóból és vontatmányból álló mezőgazdasági szerelvény a szokásosnál (akár egy pótos kamionnál is) sokkal hosszabb lehet. Megelőzésük ezért csak kiemelt óvatossággal lehetséges, érdemes lendületből, de minimum kellő sebességkülönbséggel és elegendő erőtartalékkal megkezdeni a manővert. Alapszabály, de itt különösen fontos, hogy ahol tábla tiltja, illetve beláthatatlan útszakaszokon nem szabad megkezdeni a szerelvény megelőzését! Sok esetben a rakomány mérete vagy elhelyezése is nehezíti a kilátást, ezért az előzés előtt mindig rendkívül alaposan fel kell mérni a körülményeket.

Sok esetben a balesethelyzeteket az irányváltások okozzák. Minden autósnak érdemes külön odafigyelnie a mezőgazdasági járművek irányjelzéseire. Sajnos előfordul, hogy a lámpák nehezen észrevehető helyen vannak felszerelve, esetleg nehezen észrevehető fényerővel lépnek működésbe, ha egyáltalán működnek. Mondanom sem kell, hogy egy traktor pusztán súlyfölénye és robosztussága miatt mekkora károkat okozhat egy autóban, vagy hogy egy kombájn kilógó fém alkatrészei úgy hasítják fel a karosszériát, mint konzervnyitó a konzervdobozt. A baleseteket megfelelő oldal tartással és – ismételten csak – kellő körültekitéssel lehet elkerülni.

Ebbe a témakörbe tartozik az is, hogy ezek a mezőgazdasági járművek a legváratlanabb helyeken, az útkereszteződéseken kívüli részeken is felhajtanak az utakra. Ugyan a gép vezetőjének felelőssége az elsőbbségadási szabály betartása, de egy nagy rakománnyal közlekedő vagy a fülkéből csupán korlátozott kilátással rendelkező vezető elől könnyen takarásba kerülhet az úton szabályosan közeledő, elsőbbséget élvező autós vagy motoros. Megművelt területek környékén, azaz a hazai országutak jelentős részén minden forgalomban résztvevő kötelessége ebben az időszakban (is) a szokásosnál nagyobb figyelemmel haladni még azokon az utakon is, ahol egyébként tábla tilja a mezőgazdasági vontatók és lassú járművek közlekedését.

Az alábbi tiltó táblák ellenére a mezőgazdasági munkagép kezelője, a munka elvégzésének idejére felhajthat az adott útszakaszra, amennyiben a munkaterület megközelítése miatt az elkerülhetetlen vagy indokolatlan (nagyobb, mint 50%-os) útvonalhosszabbodással járna az útszakasz elkerülése (137/2011. VII. 19. Korm. rendelet).

tiltó KRESZ táblák

Különösen a motorosok miatt fontos megemlítenem, hogy a megművelt területekről sok sarat, trágyát és egyéb anyagot hordhatnak fel a munkagépek az útra. Ez a koszréteg főleg csapadékos időben rendkívül síkossá teheti a szennyezett útszakaszt, mely miatt aztán minden évben sok személyi sérüléssel járó baleset vagy akár halálos kimenetelű szerencsétlenség történik az utakon. Természetesen az autósoknak is megnövekedett fékúttal és nagyobb kicsúszásveszéllyel kell számolniuk ilyen esetben. Az útra került szennyező anyagok eltávolítása annak a kötelezettsége lenne, aki felhordta azokat, de a gyakorlatban sajnos ez sokszor elmarad. A veszély minimalizálása érdekében minden esetben jelentősen csökkenteni kell a sebességet és ne felejtsd el, a kicsúszás kockázata kanyarokban a legnagyobb.

A Zala Megyei Rendőr-főkapitányság ÉLET! című baleset-megelőzési kisfilmje a szabályok betartására és az élet törékenységére hívja fel a figyelmet. Ne feledd, mindenkit hazavárnak!

Forrás: https://alapjarat.hu/ 
Kiemelt kép: illusztráció