Az oktatási intézményekben hamar szertefoszlottak a remények egy esetlegesen hagyományos módon induló tanév kezdésére. A járványügyi intézkedések ellenére a pedagógusok mindent megtesznek azért,hogy leküzdjék az akadályokat és zökkenőmentessé tegyék az oktatást. Így volt ez a KEVI intézményegységeiben is, Szentgyörgyiné Szlovák Mária igazgatót kérdeztük az idei tanév összegzéséről.
Hogyan indult az idei tanév?
Több szempontból is rendhagyó módon kezdődött a tanév. Az előző tanév végén elmaradtak a végzősök olyan szokásos programjai, mint tanár-diák meccsek, szerenád, ballagás, s mi megpróbáltuk mindezeket e mostani tanév elején megszervezni. Így augusztus 31-én „Végzősök napjára” hívtuk az iskolai tanulmányaikat idén nyáron befejező volt diákjainkat. Ekkor játszottuk le velük az áprilisban szokásos tanár-diák meccseket is, illetve egy közös ebéddel is megvendégeltük őket.
Az első tanítási héten a volt 12.D osztályosok még szerenáddal is meglepték tanáraikat. Szeptember 4-én került sor a végzősök ballagási ünnepségére. Sajnos az érintettek már csak hiányos létszámmal tudtak részt venni. Lényegében egy nagyon szép, hagyományos ünnepség keretében vehettek búcsút iskolánktól.
A járványügyi helyzet miatt idén a tanévnyitó ünnepségünk sem a megszokott keretek között zajlott. A nagy, közös templomi rendezvény helyett intézményegységenként, a szabadban nyitottuk meg a tanévet. Sikerült megvalósítanunk az óvodai és általános iskolai családi napokat a bejövő csoportoknak, osztályoknak. Megvalósult a Gólyatábor, illetve a tanári csendes napunk, amit a tanterületen zártunk egy közös intézményi grilles ebéddel. Jó volt, hogy legalább pár óra hosszat kötetlen hangulatban, beszélgetéssel tölthettünk. S ha már a pedagógusok „csapata” is szóba került, örömömre szolgál, hogy több új kollégával is erősödött tantestületünk.
Mik voltak a tanév tervei és ehhez képest mit tudott az intézmény eddig megvalósítani?
Miután már augusztus végén látható volt, hogy szeptember elsejétől szigorodni fognak a járványügyi szabályok, már eleve ezzel a helyzettel számolva készítettük éves munkatervünket. Így például már nyár végén eldöntöttük, hogy idén nem szervezzük meg a novemberben szokásos óvodai és iskolai jótékonysági báljainkat. A középiskolás gólyahetet egyszerűsített formában képzeltük el, végül is egyelőre elhalasztottuk ezt a diákok körében méltán nagyon népszerű programunkat is. Felemás módon sikerült megszerveznünk a most már hagyományosnak mondható novemberi „Szakmák hete” projekthetünket. Míg az általános iskolában és az óvodában mindez az eredeti terv szerint zajlott, addig a középiskolában csak az első napra tervezett programjaink valósulhattak meg hiszen pont azon a héten kezdődött 9. évfolyamtól a tantermen kívüli, digitális munkarend szerinti oktatás.
Az iskola hagyományos programjai, ünnepek, tanulmányi versenyek hogyan zajlottak?
A tanulmányi versenyek kapcsán most engedékenyebb volt az EMMI, így az általuk meghirdetettekre a digitális munkarend idején is behívhattuk a diákokat, s itt az iskolában megírhatták versenydolgozataikat. A saját házi versenyeinket azonban részben elhalasztottuk. Németeseink részére egy filmkészítő versenyt szerveztünk, illetve két korcsoportban (5-8. osztályosok, illetve 9-12. osztályosok) szavalóversenyt. Ezek eredményhirdetésére most a szünet előtti utolsó tanítási napokon került sor.
Az iskolai/óvodai ünnepekről teljesen nem mondtunk le, csak más körben és formában tartjuk/tartottuk azokat. Az általános iskolában az adventi várakozást Pék Henrietta óriási mesekönyve tette még izgalmasabbá kisdiákjaink számára, illetve az alsós aulában felállított karácsonyfa közös díszítése. Az ajándékozás élményét pedig most is megtapasztalhattuk, hiszen Néző Vivien tanítónő kezdeményezésére az ünnepeket kórházakban töltő gyermekek javára csokigyűjtési akció indult a KEVI mindhárom intézményegységében.
Az óvodai csoportok, egyes általános iskolai osztályok kézműveskedéssel, egyszerű kis karácsonyi műsorral is készültek az ünnepekre – igaz, mindezt most csak videó felvételeken, fényképeken keresztül tekinthették meg a szülők.
A középiskolában jelenleg mindössze két osztály tanul tantermi keretek közt. Számukra mi felnőttek próbáltuk kis meglepetésekkel szebbé tenni az ünnepeket. Mikuláskor meleg teával és szaloncukorral vártuk őket a főbejáratnál, illetve a szünet előtti utolsó tanítási napon friss kaláccsal vendégeltük meg őket. Nagy szívfájdalmunk, hogy el kellett halasztanunk iskolánk egyik legrangosabb ünnepi eseményét, a végzősök szalagavatóját.
A járványügyi intézkedések hogyan befolyásolták az intézmény működését?
A leírtakon kívül, amit kiemelnék, idén (rendhagyó módon) ősszel is tartottunk érettségi vizsgákat. 63 diákunk tett egy vagy két tantárgyból előrehozott érettségi vizsgát, mondhatjuk azt, hogy kiváló eredménnyel.
Általános iskolánkban nehezítette a helyzetet, hogy nemcsak pedagógusaink, de technikai dolgozóink közül is nagyon sokan lebetegedtek (nem kizárólag a járvány miatt). Eljutottunk oda, hogy az 5 konyhai dolgozónk közül mindössze 1 tudott munkába állni. Szerencsére az étkezésünket biztosító Szarvas étterem munkatársai és középiskolai technikai dolgozóink segítségével ezt a helyzetet is sikerült megoldanunk.
S amit még kiemelnék, az általános iskolában is bevezettük a középiskolánkban már nagyon jól működő online rendszerünket. Amikor egyes osztályok ott is digitális munkarendre kényszerültek, a körülményekhez képest viszonylag jól átvészelték ezeket az időszakokat. Más kérdés, hogy a jelenléti órákat – főleg egy alsós kisgyermek esetében – nem pótolhatja igazán semmilyen más oktatási forma. Mint ahogy a közösségi élményeket is nehéz megélni digitális térben.
Az iskola vezetőségének álláspontja szerint, miben változott az oktatás minősége az online tanulás óta?
Ez nagyon függ adott diákcsoportok életkorától, s ezzel gyakorlatilag összefüggésben motivációjától, felelősségtudatától is. A középiskolások esetében a digitális munkarend szerinti oktatás egyre eredményesebb. Percre pontosan nyomon tudjuk követni diákjaink jelenlétét, sőt még aktivitását is az adott digitális órákon, így ők többségükben előre szólnak, ha azokon valamilyen ok miatt nem tudnak részt venni. A kisebbeknél ez már összetettebb kérdés, hiszen náluk fontos a rendszeres szülői kontroll is. Egy alsós gyermeknek maga a számítógép kezelése is komoly nehézséget jelenthet. A digitális munkarenddel együtt jár a tanulók tárgyi tudásának kissé felszínesebb volta, de szerencsére visszatérve a rendes iskolai keretek közé, mindez még korrigálható.
Ugyanakkor mind a májusban, mind az október-novemberben tartott érettségi vizsgáink eredményei is azt igazolják, hogy amikor komoly tétje van a dolognak, diákjaink ugyanolyan eredményes munkára képesek digitális keretek közt is, mint mikor tanáraikkal egy légtérben tartózkodva készülnek vizsgáikra.
Hogyan hat a tanulók eredményeire az online oktatás?
Ez változó, azonban ha azt vesszük észre, hogy valakinek az eredményei romlanak, vagy sokat hiányzik az online órákról, lehetőségünk van arra, hogy az adott diákot behívjuk az iskolába, s itt felügyeljük a munkáját.
Milyen fejlesztések történtek az intézményben?
Folytattuk az előző tanév elkezdett, több mint 30 millió forintból megvalósuló digitális fejlesztéseit, melynek ebben az évben különösen nagy hasznát vettük. Az óvodánk játszóudvarának befejezésére két éve vártunk, a Gardenor Kft. segítségével ez végre sikerült. Tanterületünkön a szabadtéri „tantermünket” újítottuk fel. Gimnáziumunkban az igazgatói irodát, illetve néhány helyiségben az elektromos hálózatot, padlóburkolatot. Általános iskolánkban is az egyik játszóudvart újítottuk fel, illetve néhány belső teret. Nagy felújítási munkákat a pandémia miatt egyik intézményegységünkben sem mertünk bevállalni, illetve mégis – de annak is csak a tervezési szakaszát, lásd új épületszárny építésével kapcsolatos tervünket, amelyről már korábban is hírt adtunk.
Mit üzen a diákoknak a következő félévre?
Tudom, hogy egyre nehezebben viseli mindenki a mostani rendkívüli helyzettel járó bezártságot, bizonytalanságot. Azonban remélem, a karácsonyi ünnepek alatt sikerül mindenkinek kicsit megpihennie, lelkileg is feltöltődnie, s majd januárban újult erővel folytathatjuk a tanévet. Legyen az majd akár digitális, akár hagyományos munkarend szerinti. Én ezen gondolatok jegyében kívánok mindenkinek tartalmas, újra közösségi élményekben is gazdag, minél hamarabb maszk- és digitális munkarend mentes új évet!