Évtizedes hagyománnyal rendelkezik a képviselői beszámoló-sorozat, melyet a lakosság számára fórum keretében tartanak meg évről-évre. A koronavírusnak köszönhetően ezt idén nem hagyományos módon, hanem online tartják meg. Mint kiderült, rendkívül sok kérdés érkezett be, köztük olyanok is, amelyek globálisan érintik városunkat: ilyen az új vasút terve is. 

A Kormány célja, hogy vasúti árufuvarozás tekintetében megkerülhetetlen legyen Magyarország, ennek  egyik, több szempontból kiemelt fejlesztési területe a Budapest-Belgrád 150. számú vasútvonal magyarországi szakaszának fejlesztése. Hazánkra komoly lehetőségek várnak, de milyenek Kiskőrös kilátásai? A témában Domonyi László polgármester nyilatkozott a Kiskőrös TV-nek. 

Folyamatos az egyeztetés a tervezőkkel

-Hirdetés-

Domonyi László a stúdióbeszélgetés során elmondta, hogy körülbelül 2 hete volt egy egyeztetés az új vasútvonal tervezőivel, továbbá a MÁV vezetésével is komoly tárgyalásokra készül a városvezetés.

Az érintett szakasz

A tervekkel kapcsolatban már komoly viták is kialakultak, amelyek leginkább a Seregélyesi útnál lévő „nagykanyarral” volt kapcsolatosak. A tervezők szerint a kanyar már túl nagy a 160km/h-val közlekedő vonat számára. A vitás kérdés gyorsan megoldódott: a szakemberek jó megoldást hoztak, tehát rendkívül rugalmasan áll a vitatott kérdéshez a tervezőgárda, tette hozzá a polgármester. Mint kiderült a vasúti fejlesztéssel 2025 közepéig el kell készülnie a kivitelezőnek.

Kiskőrös különösen is jól jár a projekttel

Jelen állapot szerint azt mondhatjuk, hogy a tervek szerint Kiskőrös egy vadonatúj vasútállomással is gazdagodik.

„Amit még ki lehet olvasni a tervekből, hogy a különböző peronok aluljárón keresztül lesznek megközelíthetőek, mivel a nagysebességű vonatok közül több is megállás nélkül fog áthaladni városunkon. A peronokat tehát nem lehet ugyanezen a módon megközelíteni, és nem szabad a vágányok között jönni-menni” – tájékoztatott a polgármester.

Szerencsés helyzetben van a város

Az érintett vasúti szakaszt az 1920-as években még 2 sínpályás közlekedésre tervezték, melyből csak egyet sikerült megvalósítani. Egy biztos: a mostani nyomvonal mellett fogják a másikat is elhelyezni. Ahogyan Domonyi László tájékoztatott a nagy eltérést csak a Soltvadkert-Kiskőrös viszonylatban tapasztalhatunk majd.

A személyvonatok és a gyorsvonatok kapcsán a polgármester elmondta, hogy a vonatok mindegyike meg fog állni városunkban.

„A tervek szerint a gyorsvonat 50 és 60 perc között ér fel Budapestre, így azt gondolom, hogy a fiataloknak elgondolkodásra adhat majd okot. Amennyiben a pesti agglomerátumban szeretnének letelepedni, akkor közel háromszor annyiért jutnak ingatlanhoz. De ha onnan indul el autóval a munkahelyére az is körülbelül egy óra. Tehát ha ez a vonat megindul, akkor Kiskőrösről elérhető lesz egy órán belül a főváros. Kiskőrösön lényegesen olcsóbbak az ingatlanárak, mint Budapesten vagy az agglomerációban.”

Csak a nemzetközi gyorsvonat a vitás kérdés: a Belgrádba tartó vonat várhatóan Budapest után csak Kiskunhalason fog megállni.

A vasútépítésből profitálhat is a város: ahogyan Domonyi László polgármester elmondta, egy óriási gépfelvonulás várható a vonalon. A gépeket tárolni, őrizni és javítani kell, amivel kapcsolatban a helyieket is meg fogják keresni a kivitelezők. Emellett a szakemberek hónapokat, éveket fognak eltölteni a vonalon: olyan szálláshelyekkel kell felvonulnia a városnak, amit árban és minőségben jónak fognak tartani a kivitelezők.

„Tehát minden a városhoz fogja kötni ezeket az embereket, tehát nekünk ebből profitálnunk kell” – zárta gondolatát Domonyi László, Kiskőrös polgármestere.