Az aranyköpések sorozat utolsó része következik, kedves Olvasók. A biológia mellett földrajz szakos pedagógus is vagyok, bár bevallom az előbbi közelebb áll a szívemhez. A földrajz inkább háromdimenziós valóságában jelent számomra sokat, például túrázás vagy geoládázás közben. A dolgozatokból azért ezen a téren is sikerült néhány gyöngyszemet kihalásznom.
AZ ŐSFÖLD
Az első definíció, amit hetedikben megtanítunk, az ősföld fogalma. Az ősföld a földkéreg legrégebben megszilárdult darabja. Alkalmas a gyermeki fantázia megindítására.
Az ősföld, a földben még csak éppen kialakuló élet.
Az ősföld az, ami az őskorból a jelenbe terjed és növekszik, ezt nevezzük ősföldnek.
Az ősföld az, amelyen a dinoszauruszok éltek és meg is haltak.
AFRIKA
Afrika tájai is okoznak némi problémát.
Az Etióp-magasföld egy dolgozatban Epilótiai-magasföld volt.
Szudán pedig Szulejmán. Itt valószínűleg még az előző évi Egri csillagok olvasás utóhatása volt megfigyelhető (remélem).
Afrika népcsoportjai színes kavalkádként tűntek fel egy kedves tanuló röpdolgozatában:
Afrika lakói a szerbek, bevándorlók, négerek, svájcok, románok, nincstelenek.
A következő kérdésre adott válaszban pedig talán egy kihallgatott nagyszülői beszélgetés foszlányai jelentek meg:
Jellemezd Afrika mezőgazdaságát! Kulák emberek dolgoznak bérben.
Afrika szinte kimeríthetetlen tárháza volt a bakiknak, hiszen az első kontinens, amit részletesen, természet- és társadalomföldrajz ügyben is kivesézünk hetedik osztályban.
Milyen társadalmi problémák jellemzik Afrika egyes részeit?
Annyian vannak és mindenfajta ember és azért szoktak problémák lenni.
Hogy a különböző kőzetlemezek mozgását megértsék a gyerekek, a föld gömbhéjas szerkezetéről is sokat beszélünk a földrajz órák keretében. Ám a gömbhéjas szó olyan érthetetlen.
Mennyivel logikusabb volt a diák válasza:
A föld golyószerkezetű.
Sajnos a globális problémák is megkerülhetetlen téma hetedikben. Hogy pontosan mik is ezek, abban egyes diákoknak eltért a véleménye:
Az Északi– sarkkör olvadása.
Az emberszámok növekedése.
A területet elöntötte a tenger ürüléke.
Nyolcadik osztályban régen kizárólag Magyarország volt a téma. Egyszer egy “kettesmentő- akcióban” íratott röpdolgozatban kétségbeesésemben már végül azt kérdeztem: sorolj fel magyarországi városokat. Izgalmas válasz született:
Varsó, Maribor, Bukarest
Az évvégi témakörben különböző gazdasági ágazatokról tanultunk. Napjainkban fájdalmasan érezzük, hogy a szolgáltatások leálltak és várjuk a csodát. Egy diák így fogalmazta meg azt, amit ma egyáltalán nem tehetünk meg.
Mit jelent a szolgáltatás fogalma?
A szolgáltatás az, hogy valaki szolgáltat és valaki szolgáltatóhoz megy.
Ezennel zárul az aranyköpések cikksorozat. Remélem örömüket lelték az elmúlt hetek vidám cikkeiben!
A kiemelt kép forrása: pixabay.com/natureaddict