Folyamatban vannak azon tervek előkészületei, amelyek a Budapest-Belgrád vasútvonal felújításához kapcsolódóan fognak elkészülni. Ilyenek például a szintbeli átjárók, vagy éppen a P+R parkolók. A Soltvadkertet érintő beruházásokkal kapcsolatban egyeztetett a tervezőkkel Font Sándor, Bács-Kiskun megye 3. számú választókerületének országgyűlési képviselője, tájékoztatott a hivatalos facebook oldalán. A témában megkerestük a honatyát, hogy milyen fejlesztések, elképzelések érintik a települést.
Font Sándor kérdésünkre elmondta, hogy a közeljövőben 2 nagy beruházás fogja érinteni a települést: a Budapest-Belgrád vasútvonal, valamint a Soltvadkertet elkerülő út kiépítése. Mint megtudtuk, várhatóan a projektek kezdetei szinte egy időbe fognak esni. Az elkerülő út nyomvonalának kijelölése várhatóan már 2022 februárjában, márciusában megkezdődhet, míg a vasútépítési munkálatok elindulása 2022 első félévére várható.
A honatya elmondta, hogy a tervezett elkerülő út 2 helyen is metszeni fogja jövőben az újonnan kialakított vasúti vonalat, ezért is volt kiemelten fontos a folyamatos egyeztetés. Az online tanácskozáson többek között a tervezett átkelők helyzetét is átbeszélték: a pontosításra azért kellett, hogy sor kerüljön, mivel a tervezett elkerülő út több helyen felüljárós megoldással fogja keresztezni a gyorsvasúti nyomvonalat.
E tény határozza meg azt, hogy a vasúti beruházás esetében melyik átjárót kell átépíteni a későbbiek során.
Mivel a döntéseket a tervezői csoportok hozzák meg, látható, hogy fontos számukra mind az országgyűlési képviselő, mind a városvezetés álláspontjának megismerése is. Így a jelenlegi tervek szerint a belterületen fekvő Lehel utcai „Bugyi” átjáró, a Vágóhíd utcai átkelő is megmaradhat. A képviselő elmondta, hogy az utóbbi esetben több lakás, vállalkozás és magángazdálkodás is található a vasút „túloldalán”, így e speciális helyzetnek köszönhetően terepbejárást fognak tartani a kivitelezőkkel. A „vágóhídi” átjáró mellett fekvő földesutat azonban várhatóan megszüntetik, mivel az új nyomvonal ott fog húzódni, ezért egy új földesút kiépítésére kell, hogy sor kerüljön. A „szarvaskúti” átjáró a jelenlegi tervek szerint a jelenlegi pozíciójában megmaradhat egy ideig: a 2. felüljáró kialakításával a tervek szerint megszűnhet mind a rossz geometriával rendelkező selymesi, illetve a későbbiekben a szarvaskúti átkelő is. Ennek megfelelően rendkívüli biztonságos közlekedés jöhet létre az adott szakaszokon is, fogalmazott a képviselő.
A vasúti átjárók esetében 4 csapórudas, azaz mindkét oldalról középre záródó magas biztonsági rendszert fognak kialakítani.
Megtudtuk továbbá, hogy a vasútállomást is nagyban fogják érinteni a beruházások. A körvonalazódó tervek szerint várhatóan aluljárórendszert fognak kiépíteni a 2. vágány elérésének érdekében, továbbá a mozgásukban korlátozottak számára felvonórendszer fogja megkönnyebbíteni a vágány elérését. Mindemellett az állomás mellett kialakítanak egy P+R parkolót és egy kerékpárok zárolására is alkalmas tárolót. Mivel több buszjárat is kijár a vasútállomásra, ezért egy, a kor igényeinek megfelelő buszforduló megépítése is a tervek részét képezi.
A képviselő elmondta, hogy a tervezői csapat hozzáállása figyelemre méltó, hiszen a lakosok jövőbeni érdekét, és a biztonságos közlekedést tartják a szemük előtt.
Font Sándor hozzátette: a tárgyaláson megnyugtató ígéretet kapott arra, hogy sokkal szorosabb együttműködés fog megvalósulni az elkerülő utat tervező, és a vasúti tervező csapatok között.
A borítóképen lévő vasút-és útépítési képek illusztrációk!