A Kiskőrösi Tankerületi Központ által elnyert, EFOP – 3.1.6-16-20017-00027 azonosítószámú „A köznevelés esélyteremtő szerepének megújítása a Kiskőrösi Tankerületi Központban” projekt zárórendezvényét tartották tegnap délelőtt a Kiskőrösi EGYMI-ben. Az eseményt megtisztelte jelenlétével Vágó Ferencné, a Kiskőrösi Tankerületi Központ igazgatója is. Továbbá meghívást kapott a projekt zárórendezvényére: a Kiskőrösi Tankerületi Központ vezetősége, a Kiskunhalasi EGYMI pedagógusai, a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat munkatársai, valamint nyugdíjas kollégáik.

A Kiskőrösi EGYMI néhány tanulója előadással kedveskedett a vendégeknek
-Hirdetés-

A regisztrációt követően a Kiskőrösi EGYMI tanulóinak műsorát láthatták a meghívott vendégek, majd Schaffer István intézményvezető köszöntötte a megjelenteket. Kronologikusan ismertette az intézményükben eddig megvalósult uniós pályázatokat, részletezte az elért szakmai eredményeket. 2003-tól tette lehetővé a jogszabályi környezet az egységes gyógypedagógiai módszertani intézmény, mint intézménytípus létrejöttét. Az akkori speciális általános iskola az országban az elsők között vált EGYMI-vé, támogatva a többségi intézmények integrációs folyamatait, az együttnevelés gyakorlatát. Elmondta, hogy 2007-ben létrejött az EGYMI Országos Egyesülete, mely nagy mértékben hozzájárul az innovációs folyamatok megújulásához. Kiemelte, Radicsné Szerencsés Terézia nevét is, aki erre a pályára állította intézményüket. 2008-tól a TÁMOP kiemelt programjai is támogatták az EGYMI szakmai megújulását. Az alapvető cél az volt, hogy egy országosan is egységesen működő rendszer jöjjön létre, ami biztosítja azt, hogy a gyermekek a lakóhelyükhöz legközelebb is hozzáférjenek a komplex fejlesztő szolgáltatásokhoz. 2009-ben referencia óvodává, iskolává váltak. 2011-ben került kidolgozásra az EGYMI standard, majd az eszközkölcsönző kialakításával forrásközpont lettek. A mai napig is ingyenesen kölcsönözhetőek tőlük fejlesztő játékok. Beszédében azt is elmondta, hogy készülnek a jövőre, ami nem mentes a nehézségektől: egyre több a tanulási nehézségekkel küzdő gyermek, ezért az EGYMI-ben rendkívül heterogént tanulócsoportokban kell a pedagógusoknak helytállniuk. A megoldást abban látják, hogy tanulást támogató egyedi környezetet kell kialakítani. Kiemelte, hogy például a sportlétra egy olyan olyan tanulást támogató eszköz, amelyet több tantárgy tanításában is alkalmaznak kollégái. A mostani pályázatnak fontos eleme volt a  kommunikációt segítő eszközök beszerzése, használata. Az intézményben folyó munkához nagyon jó alapot nyújtott „A köznevelés esélyteremtő szerepének megújítása a Kiskőrösi Tankerületi Központban” pályázat. Ez úton is köszönik a fenntartó támogatását a pályázati lehetőséghez.

Schaffer István intézményvezető ez úton is köszöni a fenntartó támogatását a pályázati lehetőséghez

A tanulói köszöntő műsor és a megnyitó után kutyával asszisztált terápiás bemutató következett. A tanulás támogatására és a személyiségfejlesztés hatékony megvalósítására számos terápiát alkalmaznak a Kiskőrösi EGYMI-ben. Ezek közül a kutyával asszisztált terápia többek között az együttműködésben, egymás feltétel nélküli elfogadásában sikeres. Az EFOP – 3.1.6-16-20017-00027 pályázat keretében a témában szakmai anyag készült. Judák Mihályné gyógypedagógus, terapeuta kutyás bemutatóját tekinthették meg az esemény résztvevői.

Judák Mihályné, kutyusa: Emily és kis segítőik
Kapcsolódó cikk
Emily, a terápiás kutya sokak számára tud segítséget nyújtani
Emily, a terápiás kutya sokak számára tud segítséget nyújtani
Judák Mihályné vagy, ahogy sokan ismerik Manyi néni, még 2014 áprilisában örökbe fogadott egy menhelyen lévő kutyát, Emilyt, aki terápiás...

Ezt követően Bódog Erika a projekt szakmai vezetője összegezte a pályázat eredményeit, aki elmondta, hogy a Tankerület pályázatában két intézmény vett részt: a kiskőrösi és a kiskunhalasi EGYMI. A pályázat kiemelt célja volt a súlyos, halmozottan sérült gyermekek ellátásának, valamint az utazó gyógypedagógiai feladatellátás fejlesztése. A pályázat azt is támogatta, hogy az esélyegyenlőtlenséget csökkentsék. Beszámolójában köszönetet mondott a módszertani segédanyagok elkészítéséért is, melyben kollégáik vettek részt. Előadásából azt is megtudhattuk, hogy bemutatóórák és műhelymunkák segítségével tovább tudták adni jó gyakorlataikat. A két intézménybe 300 darab új eszköz került beszerzésre. Bódog Erika továbbá beszámolt a szülősegítő programokról is, hiszen nagyon szükséges a partnerkapcsolat a gyermekek fejlesztése érdekében. A nyílt napok alkalmával a szülők is betekinthettek az intézmény falai közé és szemügyre vehették, hogy gyermekük hogyan érzi magát az iskolában. Kétféle érzékenyítő programot is szerveztek, amibe összesen 486 gyermek vett részt. 

A projekt szakmai vezetője: Bódog Erika összegezte a pályázat eredményeit 

A pedagógusok szakmai kompetenciáinak fejlesztése specifikus tanfolyamokon való részvételük biztosítása kiemelt hangsúllyal jelent meg a pályázatban. Az augmentatív és alternatív kommunikáció a képzések rendszerben specifikus helyet foglal el. Erről Kocsis Brigitta gyógypedagógus tartott előadást, aki részt vett az AAK képzésen. Az augmentatív és alternatív kommunikáció a beszédükben, vagy beszédértésükben súlyosan akadályozott emberek nem beszéden alapuló kommunikációja. Célja, hogy lehetővé tegye, illetve segítse a sérültek beilleszkedését, a sérült kommunikáció által okozott hátrányok csökkentését érzelmi, értelmi és szociális téren. Támogatja a különféle kommunikációs módszerek használatát a minél pontosabb és gazdagabb kommunikáció érdekében. Prezentációja végén élménybeszámolót is tartott, hiszen a képzés elvégzése után beépítette gyakorlatába a tanultakat. Két eszközt is bemutatott, amelyek azt a célt szolgálják, hogy a szülők, illetve a pedagógusok kommunikálni tudjanak a nem beszélő gyermekekkel.

Kocsis Brigitta gyógypedagógus két eszközt is bemutatott, amelyek azt a célt szolgálják, hogy a szülők, illetve a pedagógusok kommunikálni tudjanak a nem beszélő gyermekekkel

A sikeres oktató, nevelő munka a pedagógus-gyermek-szülő hármas egységének konstruktív együttműködésén alapszik. A szülőkkel való kapcsolattartás a pályázat szerves részét képezte. Olyan hatékony kommunikáció kiépítése a céljuk, ami egyenlő esélyt teremt szülők és gyermekek számára. Ennek érdekében szülősegítő programok kerültek megvalósításra a pályázatban.

Viedner Mónika, Utazótanári intézményegység-vezető konferálta fel a projektzáró rendezvény résztvevőit 

Kövicsné Szrenkó Erika a szülői munkaközösség vezetője elismerően szólt a szülősegítő programokról, majd a Kiskunhalasi EGYMI intézményvezetője: Sörös Imre Zoltán és helyettese: Oláhné Szabadszállási Terézia az iskolájukban megvalósult programokról, fejlesztésekről és az interdiszciplináris szakmai kutatás eredményeiről mesélt.

Sörös Imre Zoltán, a Kiskunhalasi EGYMI intézményvezetője

A vendégek a program végén megtekintették az eszközkölcsönzőt, amely sok fejlesztő játékkal bővült a pályázatnak köszönhetően. Az EGYMI Készségfejlesztő iskolájának jóvoltából vendéglátással zárult a program.

Az esemény szeretetvendégséggel zárult

A képeket: a szerző és a Kiskőrösi EGYMI munkatársa készítette. 

  Fotógaléria:

  Fotók megtekintése (76 db kép)
MEGOSZTÁS