A jelenlegi adatok alapján megsokszorozódott a Kiskőrösi Járásban a balesetek száma, amire közel tizenöt éve nem volt példa. Erről tájékoztatta hirportálunkat a Kiskőrösi Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztály vezetője Kothencz Zoltán r. alezredes.

 

-Hirdetés-

Nagyon sok a sérüléses baleset és kiemelkedően sok az ittas személy által okozott baleset. Az elektromos rollerrel, elektromos kerékpárral és rokkantkocsival közlekedők nem tartják be a közlekedési szabályokat, így járásunkban megugrott ezeknek a baleseteknek a száma is.

(Kép forrása: gettyimages)
Milyen jármű kategóriába sorolja a KRESZ a fenti elektromos járműveket?

A jelenlegi jogszabály alapján az a közúti szállítóeszköz, amelyet nem emberi erő hajt és tervezése által sík úton több mint 10 km/h sebességgel képes közlekedni, az mind járműnek minősül, így az útjainkon  látható elektromos roller a segédmotorkerékpár kategóriába esik a műszaki jellemőzi alapján.  Ebbe a kategóriába tartozik még az elektromos kerékpár (továbbiakban e-bike) és az elektromos kerekesszék „rokkantkocsi” is. Azon járművek, amelyek segédmotorkerékpárnak minősülnek, három fontos és kötelező eleme van, hogy részt vehessünk vele a forgalomban: bukósisak, járművezetői engedély (minimum segédmotoros vezetői engedély) és biztosítás, ez mind kötelező rájuk.

Baleset során, ha nem is az e-rolleres, e-bikos, elektromos kerekesszékes a hibás, de hiányzik a bukósisak, a biztosítás vagy a vezetői engedély, akkor büntetésre számíthat, még ha nem is ő volt a vétkes járművezető. Ez kötelező elem a közlekedésben, mert segédmotorkerékpárnak minősülnek.

Mi vonatkozik az elektromos rollerre, elektromos kerékpárra, elektromos kerekesszékre?

Nem közlekedhetnek járdán, hanem az úton kell közlekedniük. A legveszélyesebb az elektromos roller, sajnos voltak is ilyen balesetek és nagyon súlyos sérülést szenvedtek a vezetők. Sokan ittasan is vezetik, és még bukósisak sincs rajtuk. Itt a sebesség is gond, hiszen nem látjuk őket, elsuhannak. Nem használnak irányjelzőt sem, még karjelzéssel sem jelzik kanyarodási szándékukat. Nem hiszik el magukról, de nem tudnak hirtelen megállni ha eléjük lép vagy kanyarodik valaki, így vagy elesnek vagy ütköznek. A saját maguk védelmében fel kellene húzniuk a sisakot.

(Kép forrása: gettyimages) 

A bukósisak, fejvédő már sokat segítene, akár e- rolleres, akár e-bikos akár rokkantkocsis az illető, mivel minden esetben komoly koponyasérüléssel és csonttöréssel végződik a beleset. Illetve be kell tartani a KRESZ-t és lassabban kell közlekedni.

Egyre többet látható, hogy 10 év körüli gyerekek használnak elektromos rollert. A fentiekben megfogalmazottak alapján ez több szempontból is jogszabálysértő. Felelős szülőként ezen el kell gondolkodni, mielőtt bekövetkezik a baleset.

A rokkantkocsiknál is van, aminek a tervezési sebessége 10km/h alatt van, az gyalogosnak számít, de van ami ennél gyorsabban is tud menni. A balesetnél is rögtön megnézzük a jármű papírjai alapján, hogy mekkora a teljesítménye, és ha több mint 10km/h akkor máris segédmotorkerékpárnak minősül, és nem elég, hogy balesetet okozott vagy szenvedett, még büntetést is kap ezen felül ha pl. nincs bukósisak, vezetői engedély vagy biztosítás.

A további gépjárművek okozta baleseteknél legjellemzőbb a kanyarodás és az előzés szabályainak megsértése. Ezen belül is kiemelendő, hogy a balra kanyarodásnál nem győződünk meg róla ,hogy a járművünk előzésébe bele kezdett-e már valaki.

Egy kis oda figyeléssel szinte minden balesetünk megelőzhető lenne!

Az elektromos kerékpárokon (e-bike) is kötelező a bukósisak használat. Gyerekek esetében erre hatványozottan kellene figyelni (Kép forrása: gettyimages)

Mi várható Kiskőrösön?

A balesetek száma megugrott járásunkban, főleg az ittas személyek miatt. Illetve probléma még, hogy nem kötik be a gépjárművekben a biztonsági övet. Nagyon sok ellenőrzés várható a városban, többek közt rendőrségi drónnal fogjuk figyelni a közeledést már a héten, és a szabályszegőkkel szemben eljárást kezdeményezünk.

Jövő héten pedig indul a 3 napos (június 14-16) országos Zebra-akció, amikor figyeljük az autósokat, hogy átengedik-e a várakozó gyalogost. Ugyanakkor azt is figyeljük, hogy a gyalogos lelép-e a piros lámpa ellenére a gyalogátkelőhelyre.

Képek forrása: gettyimages és pixabay

MEGOSZTÁS