Másfél évnyi komoly csapatmunka után, megérkezett Kiskőrösre a Szu-22M3 típusú sugárhajtású vadászbombázó repülőgép, mely Firkó János gyűjteményét gazdagítja.

-Hirdetés-

A MiG-21-es volt az első vadászrepülő a kiskőrösi magángyűjteményben, mely mellé később egy MiG-15-ös érkezett 2021 októberében. A Szu-22M3 sugárhajtású vadászbombázó repülőgépet 2022 májusában hozták át Kecelre, ahol egy hangárban végezték a felújítását, mely közel 9 hónapot vett igénybe. Palásti Attila és munkatársai, Kovács Miklós festő, Barta Szabolcs repülőgép-szerelő, Pintér Zoltán nyá. vezérőrnagy úr, és Kiss Dezső ömt. ezredes valamint Temesvári Ambrus karosszériás szakember volt Firkó János segítségére a renoválási munkálatokban, mert a gép összeszereléséhez már mérnöki segítségre volt szüksége.

Palásti Attila, Kiss Dezső ömt. ezredes és Barta Szabolcs repülőgép-szerelő
Így emlékszik vissza Firkó János:

– A gyűjtemény legelső darabját a MiG-15-öst Vácon, egy virágkertészetben találtam, mint dekorációs elem, nagyon leromlott állapotban, melynek felújításához ipari háttérre volt szükség. Ekkor ismerkedtem meg Palásti Attilával.  

Kapcsolódó cikk
MiGálló Kiskőrösön – egy nem mindennapi magángyűjtemény
MiGálló Kiskőrösön – egy nem mindennapi magángyűjtemény
Nem mindennapi látványban lesz része annak, aki ellátogat Kiskőrösön a Baross utcába, ugyanis az egyik ház udvarán tuják és rózsabokrok...

A szállítás is nagy előrelátást és szervezést igényelt, mivel a gép 20 méter hosszú és majdnem 12 tonna. Ezért olyan kocsikat kellett legyártani, amellyel a műhelyben is mozgatni tudtuk. Aztán egy traileren érkezett meg az udvaromba, melyet egy traktor húzott.

Ha ezek felkerülnek már csak a szárnyvégeken lévő helyzetjelző lámpák, illetve a fegyverzet makettek fognak hiányozni, melyeket hamarosan szintén felszerelünk. Ezeket is mi készítettük, úgy, hogy pontosan lemásoltuk az eredetit. Azt gondolom, hogy ez is igazán látványos lesz.

Ott jártamkor a fékszárnyakat szerelték fel, melyek 2×1,5 méteresek

A fülkét én készítettem el Beleznay Zsolt makettező ismerősöm segítségével. A kabint teljesen kibontottunk, mindent szétszedtem darabokra, majd újra alkottam. Rengeteg berendezést be kellett hozzá szerezni, míg vannak benne olyan darabok is, amelyek 3D technikával készültek el. Minden fel lett újítva benne, még a bőrözés is. Pontosan úgy, ahogy annak lennie kell.

Mivel a repülőgép roncs állapotban érkezett, így voltak olyan kapcsolók, amelyeket  3D-vel kellett kinyomtatni, de gyakorlatilag az is olyan mint az eredeti – aki nem tudja, észre sem veszi a különbséget –

Makettező barátom abban segített, hogy a cirill betűs feliratok olvashatóak és maradandóak legyenek. Korábban még sehol sem találkoztam ennyire tökéletes állapotú Szu22M3-as géppel, ami olyan, mintha a gyárból gurult volna ki. Ezért is nagy öröm számomra, hogy egy ilyen darab gazdagíthatja gyűjteményemet. Büszkeséggel tölt el.

A volt, kecskeméti Központi Repülőgép Javító Üzem munkatársai és egy volt Szuhoj pilóta (Máté László nyá. alezredes) nyújtottak segítséget a felíratok elkészítéséhez, összesen 1130 felirat található a gépen
Majd Kiss Dezső önkéntes műveleti tartalékos ezredes – aki hadnagyként került Taszárra – mesélt a vadászbombázó repülőgép műszaki és mérnöki paramétereiről:

– A Szu-22M3 típusú vadászbombázó repülőgépet a ’70-es években tervezték. Magyarországon 1984-ben rendszeresítették. 1983-ban állt fel a század, szóval pontosan 40 éve, azért is örülünk neki, hogy felújításra került ez a gép. Én akkor már repülőmérnöki beosztásban dolgoztam ezen a gépen. Sajátossága a variaszárny (változtatható szárny geometria), ami azt jelenti, hogy a pilótáknak gyakorlatilag két fajta géppel kellett megtanulni repülni. Egy egyenes (fel és a leszállásnál) és egy nyilazottszárnyúval, ez utóbbi a nagy sebességű repülést segítette. Közel kétszeres hangsebességgel tudott repülni hátranyilazott szárnyakkal, míg a harminc fokos beállítás a leszállást tette könnyebbé, hogy ne kelljen nagy sebességgel földet érni, mert maga a gép 11 tonna, plusz benne az üzemanyag. Ha nem lett volna benne az egyenes szárny, akkor 215-230km/h-val kellett volna odatenni a betonhoz, így meg csak 180-al. A fülkében minden ergonomikusra lett tervezve.

Akkoriban még nem szimulátoron gyakorolták a repülést a pilóták. Ezen a repülőgépen például a mai napig tökéletesen működik a fedélzeti óra

Egyébként pedig teljesen automata rendszerei voltak. 2-es alapú számítógép volt benne, sőt volt egy lézertávmérője és cél-megjelölője, így lézer irányítású fegyvereket is tudott alkalmazni.

A fülketető 174 kg

A két nullás katapultülés azt jelenti, hogy nulla sebesség és nulla magasság mellett is biztonságosan megmentette a pilóta életét, ha el kellett hagyni a gépet valamiért. A fülketető 174 kg, ezt a pirogázok ledobták, hátrafelé felcsapták és elrepült a tető, ha katapultálásra volt szükség. A fejtámlában volt az ejtőernyő. Azt is tudta ez a szerkezet, mechanikus kapcsolók segítségével nézte, hogy milyen sebességnél és magasságon katapultált az illető. Ha például nagy magasságon katapultált a pilóta, akkor nem választotta le az ülésről, hanem az üléssel együtt zuhant, hogy minél előbb elérje azt a biztonságos magasságot, ahol már van a levegőben oxigén. Volt saját oxigéntáplálása az ülésnek. Minden úgy volt kitalálva, hogy mindent az automatikának kell csinálnia. Általában 20 G terhelés hat az emberre, ami azt jelenti, hogy nem biztos, hogy olyankor eszméleténél lesz. Ezért mindent úgy kellett megoldani, hogy az automatika megmentse a katapultáló életét. Az ülés alatt egy teljes túlélőkészlet volt: horgászfelszereléssel, rakéta készlettel, vészjeladóval, hidegélelemmel. Az egész fülke úgy volt kitalálva, hogy a pilóta tudja, hogy melyik oldalon van a navigáció, melyiken a fegyverzet, vagy a hajtómű. 4 tonna fegyverzetet hordozott különböző variációkban. Közel két órát tudott a levegőben tölteni pótüzemanyag tartályokkal.

A pótüzemanyag tartályok a gép alján kaptak helyet

1983-1997 között Magyarország nem volt olyan helyzetben, hogy bevetésre kellett volna repülnie a Szu-22-eseknek, így ezek a vadászgépek csak kiképzésen vettek részt. Jártak az akkori NDK-ban is, ahol tengeri célok megsemmisítését gyakoroltak a pilótáink, illetve magát az áttelepülést. Az itt álló 10-es oldalszámú Szu-22 repülőgép sajátossága az, hogy akkoriban teljes körűen felújították ezt a gépet a Csepel-szigeten lévő Pestvidéki Gépgyárban. A felújítást követően hamarosan Taszárról Pápára települtek át, mivel megérkezett az amerikai hadsereg az IFOR feladatok ellátására. Pápán a nagy-javítás után ez a gép közel 5 órát repült, majd kivonták a hadrendből. Lengyelországban a mai napig üzemelnek a testvérei.

A Szu-22 Lengyelországban még aktív gép. A náluk kiállított repülőgép rekonstrukciójánál a legnagyobb nehézséget – talán – a színek pontos kikeverése jelentette

Ebben a gépben jelen pillanatban is benne van 220 km huzal, kábelkötegekké gyúrva. A mai repülőknél általában már nem fém a borítás, hanem kompozit műanyag. Mivel földi csapatok ellen találták ki ezt a gépet, ezért úgy alkották meg, hogyha az egyik oldalt találat éri, akkor is működjön a másik oldal. A megháromszorozott hidraulikus rendszer feladata volt a szárny mozgatása és a gép irányítása.

2023. május 27-én ismét Ikarus 256 járat indul a MiGálló és Szuhoj fészekbe, ahol ezt a Szu-22M3 vadászrepülőgépet is meg lehet nézni közelebbről, ingyenesen.
A gép úgy néz ki, mintha most gurult volna ki a gyárból. Ehhez rengeteg fémipari munkára volt szükség. A fotón (b-j): Firkó János magángyűjtő, Kovács Miklós festő, Pintér Zoltán nyá. vezérőrnagy úr, Barta Szabolcs repülőgép-szerelő és Kiss Dezső ömt. ezredes látható 

Időközben a MiGálló és Szuhoj fészek egy újabb darabbal bővült, egy Ka-26 helikopterrel. A nem túl távoli tervekkel kapcsolatban Firkó János magángyűjtő elmondta, hogy egy Mi-24D helikopterrel szeretné még bővíteni gyűjteményét, sőt hamarosan egy Airbus A320-as repülőgép full szimulátor telepítésére is sor fog kerülni.

Bejegyzések forrása: MiGálló és Szuhoj fészek facebook oldal 
A fotók a fékszárnyak felszerelésekor készültek, ahogyan az interjúk is. 

  Fotógaléria:

  Fotók megtekintése (80 db kép)
MEGOSZTÁS