A pályázat
2019 decemberében érkezett a hír, hogy a Kiskőrösi Bem József Általános Iskola 700 000 forintot nyert az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából, az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő által a Nemzeti Tehetség Program keretében meghirdetett NTP-TFJ-19-A tehetségsegítés feltételrendszerének javítását célzó hazai programok támogatása című pályázaton. A pályázat célja, hogy tehetséggondozást segítő eszközöket, fejlesztő –és társasjátékokat, vagy akár egy 3D-s nyomtatót is tudjon használni az iskola.
Maga az „Akarsz-e játszani” című program tárgyi feltételeket kíván biztosítani a matematikai-logikai, természeti, nyelvi műveltségterületek tanítási órán kívüli tehetségsegítő foglalkozásaihoz. Ezzel támogatva a tanulók képességeinek kibontakoztatását, szemléletváltását, érdeklődésének felkeltését az adott téma iránt.
Bár az eszközök beszerzése már 2020 elején megtörtént, a járványhelyzet miatt a tanulók csak ez év szeptemberében tudták kipróbálni őket. Sajnos még így sem az eredeti tervek szerint, hiszen a délutáni foglalkozások továbbra is elhalasztásra kerültek. Ez az oka, hogy jelenleg csak tanórai keretek között és a napközik alkalmával tudták használni a szemléltető eszközöket, képességfejlesztő játékokat.
Hogyan hasznosíthatóak az eszközök?
Az alsósók különösen is nagy örömmel fogadták a társasjátékokat, kártyajátékokat, logikai feladványokat, fejtörőket.
A felsősök pedig kiválóan tudják hasznosítani természetismeret és földrajz órákon a tananyag gazdagításául szolgáló vizuális támogatásokat, eszközöket, modelleket. Ezek alkalmasak például a geológiai folyamatok (vetődés, gyűrődés) bemutatására, vagy a Naprendszer és a bolygók helyzetének megértésére.
Informatika órán a 3D-s nyomtatóval élmény az alkotás. Célzottan tudnak szemléltető tárgyakat készíteni bizonyos témakörökhöz. Ez a tevékenység többféle képesség fejlődését is támogatja, úgyismint a térlátás, a képzelőerő, a türelem, a kitartás, vagy munkafolyamatok megtervezése és kivitelezése. A nem mindennapi kreatív élmény különleges módon növeli a tanulók önbizalmát. Első alkalommal például egy Bem iskola feliratú kulcstartót nyomtattak.
A tevékenységközpontú, tapasztalati tanulás nem a hagyományos oktatás része.
Célja, hogy ne a frontális utasítások uralják a tanórát, hanem az egyirányú tudásmegosztást felváltsa a közös munka, gondolkodás, kooperáció. A modern eszközökkel átélhetővé válik, hogy a tanulás nemcsak értelmetlennek tűnő magolás, hanem valódi élmény.
Fotógaléria: