Erdőtelek sok fejlesztésen ment keresztül az elmúlt évtizedekben, aminek koránt sincs vége. Folyamatosak az újítások, a fejlődés, a karbantartások a lehetőségekhez mérten, hiszen az igények egyre inkább ezt kívánják meg.

Nagy népszerűségnek örvend ez a városrész, az alacsony telek árak és a csendes, családias, természetközeli környezet miatt. Egyre több fiatal család választja otthonául Erdőtelket. Kiskőrösről is sokan költöznek ide.

-Hirdetés-

Ennek következtében az egykori, inkább tanyás típusú, jellemzően ritkán lakott mezőgazdasági földutak, gyakorlatilag lakóutakká váltak. Ezeknek az utaknak a mezőgazdasági utakhoz képest egészen más tartalommal, más karbantartási igénnyel, más kialakítással kell szolgálniuk innentől kezdve az itt élőket.

Erdőtelek aszfaltburkolatú utcája

Az eddig, Erdőtelken elvégzett felújításokról Domonyi László, Kiskőrös Város polgármestere beszélt. Elmondta, hogy véleménye szerint Gmoser András önkormányzati képviselő sok munkája, odaadása, figyelme is eredményezte ezeket a fejlesztéseket. Erdőtelek nagyon gyorsan és nagyon erőteljesen fejlődik. Megtudhattuk, hogy az elmúlt években egy teljes városrész szennyvízelvezető rendszere került kiépítésre, az aszfaltutak helyreállítása, az óvoda tetőszerkezetének felújítása is megtörtént. Továbbá a tervek közt szerepel az Erdőtelki Művelődési Ház és Könyvtár felújítása is. Az önkormányzat az erőforrásaihoz mérten, megpróbálja teljes körűen támogatni Erdőtelek fejlődését az infrastruktúra kiépítésével és a már említett felújításokkal, fejlesztésekkel.
Nagyon sok utat kezdtek el útalappal lefedni. Ezeket az útalapokat karbantartják, javítgatják, amíg végleges aszfaltborítást nem kapnak. Ismertette, hogy egy aszfaltborítás költsége 11-12.000 Ft/m2, így a magas árak miatt pályázati erőforrásokra illetve lakossági hozzájárulásra lenne szükség.

Domonyi László, Kiskőrös Város polgármestere

Gmoser András, Erdőtelek önkormányzati képviselője elmondta, hogy leginkább ilyenkor ősszel és télen jelennek meg az utakkal kapcsolatos gondok. Az esőzések következtében gyakran járhatatlanná válnak a nagyobb forgalomu utak, főleg a földutak. 2016-ban a Diófa utca elején a csapadékvíz elvezetése került kiépítésre, illetve zúzott beton útalap készült mely egy murvás burkolatot kapott.

Ezt viszont folyamatosan karban kell tartani ahhoz, hogy járható maradjon. Rendszeres tervezés mellett, a karbantartásokat a Kőröskom Nonprofit Kft. munkatársai végzik folyamatosan, igazodva az egyre magasabb számú lakosság igényeihez. Ezek részleteiről Schäffer Tamást, a Kőröskom Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatóját kérdeztük.
Schäffer Tamás, a Kőröskom Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója

A város megpróbálta felvenni a ritmust a lakosságszám gyarapodással, és ennek eredményeképpen több ezer folyóméter hosszban épültek ki utak Erdőtelek sűrűbben lakott részein. Ezek az utak most nagyon jól beállt, nagyon jól funkcionáló utakká váltak a tekintetben, hogy egykor majd, amikor erre a megfelelő idő és kellő mennyiségű anyagi keret is rendelkezésre áll az Önkormányzatnak, aszfaltborítást kapjanak. Útburkolatként kiválóan működnek a mostani fejlesztések, viszont a napi használatra, autózásra, attól függően alkalmas, hogy milyen jellegű munkagépekkel, nehéz teherautókkal és egyéb mezőgazdasági járművekkel terhelik ezeket az utakat. Megpróbálják a karbantartásokat mindaddig rendszeresen végezni, amíg az aszfaltborítás ezekre az utakra majd rákerül.

Azt azért tudni kell, hogy ennek az igen magas négyzetméter ára miatt, a több ezer folyóméternyi burkolat alapon, akár csak négy méter szélességben is hatalmas költsége van. És ez vélhetően, lakossági hozzájárulás nélkül nem fog tudni megvalósulni. Hasonlóképpen Kiskőrös belvárosi, központi részéhez, ahol szinte minden útburkolat építés, az elmúlt évtizedekben, lakossági hozzájárulás mellett jöhetett létre.

Erdőtelek murvás útburkolati alappal ellátott utcája

Jelenleg is folyik útkarbantartás Erdőtelken, a Diófa utca volt az első, amit ebben az évben karbantartottak, a burkolatalapokkal ellátott utcák közül. A soron következő burkolatalappal ellátott utcák a Sövény utca felé vezető névtelen utca, illetve a helyiek által “Paprikás Martinkó dűlőként” ismert utca lesz. Utána jönnének a nagyobb arányban földutak, azaz a burkolat nélküli utak karbantartási munkálatai. A vásártér mögötti útszakaszt is szeretné az Önkormányzat fejleszteni, hogy az ott élőknek a mindennapi közlekedéshez segítséget nyújtsanak. Ezeknek az állandó karbantartási igényeknek akkor lehetne vége, ha ezek az utak aszfaltborítást kapnánk.

Sok Erdőtelek környezetében a mezőgazdasági földút, aminek a karbantartása szintén nagyon fontos. Természetesen más munkálatokat igényel, mint az elkészült burkolatalapok esetében. Ott attól függően, hogy milyen a talaj, milyen a minősége, tárcsázással, gréderezéssel, illetve, ha kell, tömörítéssel fogják a közel jövőben rendszeresen, egy karbantartási ütemterv alapján végezni ezeket a munkálatokat. Ezektől a technikáktól azt várják, hogy egyes útszakaszok hosszabb időre szolgálják majd az arra közlekedőket. Másrészt, hogy a földutaknak a karbantartási igénye is egy kicsit alacsonyabbá váljon. Egyszerűen szólva, gazdaságosabban és könnyebben fenntarthatóbb földutakat szeretnének a környéken, és egész Kiskőrös külterületén a jövőben a lakosok számára biztosítani.

Gmoser András, Erdőtelek önkormányzati képviselője

Nem csak az utak, hanem a hobbi telkek környezetében is szükség van fejlesztésre, melyben az itt élő lakosok is aktívan bekapcsolódtak az elmúlt években. Gmoser András kiemelte, hogy nem elegendő, ha csak az önkormányzat gondolkodik fejlesztésekben, hanem ezeket akarniuk, és ezekért tenniük is kell az Erdőtelken élőknek is.

Az erdőtelki fejlesztések kapcsán az összefogásra, együttműködésre a jövőben is nagy szükség lesz.

A Kiskőrös TV beszámolója a fejlesztésekről, itt tekinthető meg:

MEGOSZTÁS