A hidegek beálltával eljön az ideje az autótulajdonosoknak, hogy lecseréljék nyári gumiabroncsaikat télire. Legfőképpen a közlekedés biztonsága érdekében kell ezt megtenni, de az autóknak is jobb, ha már megfelelő időben és körülmények között a megfelelő „cipőben járnak”.
Mit érdemes tudniuk a gumiabroncsokat lecserélni kívánt, autótulajdonosoknak? Mik a tapasztalatai egy gumiszerelőnek? És mik a tanácsai? Többek között ezekre a kérdésekre kaptunk válaszokat Péter Sándortól, a soltvadkerti gumiszerelőtől.
– Kezdjük az alapoknál. Mi a különbség a nyári és a téli gumiabroncsok között? Mi az oka annak, hogy le kell cserélni őket?
A legfontosabb különbség a nyári gumi és a téli gumi között az, hogy alapvetően más a kétféle gumiabroncs anyagának összetétele és mintázati kialakítása. Télinek a mintázata sűrűn elhelyezkedő apró lamellákból, erőteljes, mély kapaszkodóblokkokból áll. A gumi anyaga magas szilika tartalmú, a tapadása a hidegben sokkal megfelelőbb, mivel nem válik merevvé, rugalmatlanná, puhább, megtartja az optimális tapadását. A nyári gumi keményebb, ezért 7 ’C alatt rideggé, merevvé válik és elveszíti a tapadását, így mínuszokban, fagyban csúszásveszélyes, balesetveszélyes lehet.
– A négy évszakos gumikról mit kell tudni?
A négy évszakos gumiabroncsokat én személy szerint nem támogatom. Legjobban úgy tudnám érzékeltetni az okát, hogy nyáron, 40 ’C-ban is fel lehet húzni a téli bundás kabátot, hiszen jónak jó, de mégsem tesszük, mert nem érezzük komfortosnak. A négy évszakos gumi inkább egy átmenetet képez a téli és a nyári abroncsok között, hiszen a közhiedelemmel ellentétben nem egyesítik magukban az évszakos abroncsok jó tulajdonságait. Igaz, hogy megtalálhatók rajtuk a téli abroncsokra jellemző lamellák, de vannak összefüggő mintablokkok, melyek nyári útviszonyok között hivatottak biztosítani a jobb tapadást. Anyagkeverékük jellemzően lágyabb a nyári gumikénál, hogy hideg időben kevésbé váljanak rideggé. Mindezek ellenére kimondottan téli útviszonyok között, főleg a mintázat felemássága miatt, elmarad a teljesítményük a téli abroncsokétól. Így ezek mérlegelése fontos lehet a választás során.
– Miért célszerű keskenyebb téli gumit választani a nyári guminál?
Egyszerű fizikai jelenség a magyarázata annak, miért kell keskenyebb téli gumit választani a nyári gumihoz képest. Télen, a kedvezőtlen időjárási feltételek között, keskenyebb gumi esetén az autó súlya kisebb felületen oszlik meg, melynek következtében nagyobb lesz a kerék alatti nyomás, így a gumi jobban tapad az útfelülethez.
– Mikor van a szezonja a téli abroncsokra való gumicserének? A fizetésnapok befolyásolják az időpontkéréseket?
Októberben már ajánlatos lecserélni a nyári gumikat télire. Hiszen ha az átlaghőmérséklet 7 ’C alá csökken, akkor ezzel menetrendszerűen megérkeznek a hajnali mínuszok, talaj menti fagyok, köd, útburkolatra fagyott pára, ami csúszásveszélyes nyári gumival a nem megfelelő tapadás miatt. Nem feltétlenül kellene megvárni ezt az időt, lehet előre gondolkodni és cselekedni is a balesetek elkerülése végett is. Szokták mondani, hogy az okos ember előre dolgozik, és nem várja meg az utolsó pillanatokat. A magyar autótulajdonosokra, tapasztalatom szerint, sajnos nem ez a jellemző hozzáállás. A fagy közeledtével jut mindenkinek észbe, és hirtelen, nagyjából egy-másfél hónapos dömping indul be a gumicserékkel.
Igen, a másik meghatározó tényező a gumik lecserélésénél az a fizetések. Nagyon sokan vannak, akik direkt 10-e után kérnek időpontot a cserére, megvárva ezzel a fizetésüket.
– Mikor érdemes új gumiabroncsokat vásárolni? Meddig lehet, ajánlatos használni az előző szezonban már koptatott gumikat? Mitől függ az autógumik élettartama?
A gumi élettartama függ attól, hogy milyen anyagból készítették, milyen gyárban, függ a profiloktól és a keverékektől is, és persze az összetételen kívül az is hatással van a használhatóságra, hogy milyen a mintázata. Ez még mind csak a gyártási folyamatra vonatkozik. De legnagyobb mértékben a használata játszik erre közre. A használathoz hozzátartozik a karbantartás is, ami nyilván nagyon fontos a gumik élettartamát figyelembe véve. Havonta ellenőrizzük a nyomást, hiszen ha túl kicsi a nyomás, akkor gyorsabban kopik a gumi. Az is lényeges, hogy a nyári időszakban megfelelően tároljuk a téli abroncsokat. Megfelelő tárolás alatt azt értem, hogy a napfénytől védett, hűvös, száraz helyen. Egy abroncs egyébként tökéletes használat mellett is körülbelül azért 5-6 év után elkopik, csak ha nagyon keveset használják, akkor bírja tovább. Ha azonban 1,6 mm-t eléri a kopás, akkor már a törvény kötelezi a gumicserét, nem érdemes ezt megvárni. Az új gumik is szerencsére, most már elérhető áron vannak, rengeteg fajta és típus közül választhatnak az autótulajdonosok.
A megfelelő gumiabroncs a megfelelő használat mellett hosszú élettartamú lehet.
– Mit vesznek figyelembe az emberek, az új autógumi vásárlás esetén? Mi a fontossági sorrend a döntésnél? Magyar gyártmányú legyen? Ára? Minősége?
A legfontosabb az ár-érték arány, az üzemanyag hatékonyság és a gumi zajának a besorolási értéke. Van, akinél a minőség nyom nagyot a latba, de van, akinek az ár számít jobban, és inkább vesz egy olcsóbbat, gyengébb minőségűt, amit sűrűbben kell majd lecserélni.
Az üzemanyag-hatékony gumiabroncsok gördülése kevesebb energiát emészt fel. A könnyen gördülő gumiabroncs mozgatásához kevesebb üzemanyag kell, hiszen a kisebb súrlódás és hőképződés miatt kevesebb energiára van szükség. Hozzáteszem, hogy az optimális üzemanyag-hatékonyság érdekében a gumiabroncsokat mindig az előírt nyomásra kell felfújni.
Az elhaladó gépkocsi hangerősségéhez a gumiabroncsok hangja is hozzájárul. A kedvező hangjellemzőkkel rendelkező gumiabroncsok csökkentik a gépkocsi környezetre gyakorolt hatását.
Az, hogy magyar vagy külföldi gyártmányú egy gumiabroncs, nem szokott döntési tényező lenni.
– Ha új gumiabroncsot vásárolunk, egyszerre cseréljük le mind a négyet?
A legcélszerűbb, ha egyszerre cseréli le mind a négy gumiabroncsot. Az optimális vezethetőség és irányíthatóság érdekében azt szoktam javasolni, hogy mind a négy abroncs ugyanolyan típusú és méretű legyen, hacsak a jármű gyártója nem ír elő mást. De ha csak két gumiabroncsot vásárolunk, ügyeljünk arra, hogy az újak megegyezzenek a járművön megtartott abroncsokkal. Ebben az esetben figyeljünk arra, hogy az új gumik a hátsó tengelyre kerüljenek, ugyanis vezetés közben így jobb lesz a tapadás és a stabilitás.
– Az új autógumiknak az ára változott az elmúlt években?
Igen, az euró emelkedése ezekre a termékekre is kihat, az árakat nagyban befolyásolja.
– Hogyan tároljuk gumiabroncsainkat?
Leszerelés előtt célszerű megjelölni a gumiabroncsok pozícióját, így a következő felszereléskor megcserélhetjük az első és a hátsó tengelyre szerelt autógumikat, így kompenzálva az eltérő kopást.
Az eltárolt gumik nyomását 0,5 barral növeljük meg. Ez után vizsgáljuk meg a gumik felületét, a mintába ragadt köveket, idegen anyagokat távolítsuk el.
Amennyiben az autógumikat felnire szerelve szeretnénk tárolni, célszerű felakasztva vagy vízszintesen egymásra fektetve tárolni. A felnire szerelt autógumikat ne tároljuk függőleges helyzetben a földön, mert így a tárolási idő alatt egy felületen nyomódik a gumi és könnyen deformálódig.
A felni nélküli gumikat függőlegesen állítva tároljuk, és időnként forgassuk meg őket.
– Miért érdemes szakemberre bízni az autógumik cseréjét?
A szakember odafigyel minden fontos dologra, le ellenőrzi az abroncsok állapotát, kopottságát, felszerelés után a nyomást ellenőrzi és korrigálja illetve a kiegyensúlyozást, azaz a centírozást is elvégzi. Megfelelő szerszámai segítségével, sokkal hatékonyabb munkát végez. Ezzel elérhetjük, hogy kevesebb eséllyel jelenjen meg rendellenesség a kopásban.