Fejlesztések, digitális oktatás, COVID-19, 2020. Évértékelő interjú Lasztovicza Lászlóval, a Kiskőrösi Bem József Általános Iskola főigazgatójával.
Milyen fejlesztések valósultak meg az utóbbi naptári félévben?
Nyáron az aula, több tanterem és a folyosók újrafestését végeztük el. Előtte az első és második emelet járólapját cseréltük ki. Így az iskola megújulva, egységes képet mutatva várta a diákokat és a dolgozókat szeptemberben. Az őszi szünet alatt zajlott a testnevelés szárny és a folyosók lábazatának rendbetétele. A lábazati magasságban különösen fontos, hogy megelőzzük a falak sérüléseit, koszolódását, és egy könnyen tisztítható, egészségügyi szempontból gyermekbarát felületet biztosítsunk.
Jelenleg a Tankerülettel egyeztetve a fűtés korszerűsítését szeretnénk megoldani, hiszen a negyvenéves gázkazán cserére szorul. A hátsó udvarrésznél az iskola fala és az aszfaltpálya közötti területnek a térkövezése a jövőben megvalósul. Az elmúlt évek tapasztalata azt mutatja, hogy hiába a rendszeres füvesítés, ekkora diáklétszámnál nem tudjuk megfelelő minőségben fenntartani a zöld területeket. Folyamatban van a – jelenleg harmadik közbeszerzési szakaszában tartó – EFOP- 4.1.2 Iskolabővítési pályázat, melynek keretében 8 új tanteremmel, és az ehhez kapcsolódó kiegészítő helyiségekkel gazdagodik az intézmény.
A tanév tapasztalatai
Sajnos – ahogy az egész évet, úgy – 2020/21-es őszét is a COVID-19 határozta meg. Teljes szakos ellátottságunknak köszönhetően azonban a pedagógusok messzemenőkig helytálltak, a személyes nevelő-oktató munka során és az egyik-napról a másikra történő digitális átállásban is. A vezetőség és a kollégák naprakészen alkalmazkodtak a szinte pillanatról pillanatra változó helyzethez, a megemelkedett számú helyettesítésekhez, nagyobb teherhez alsó és felső tagozaton egyaránt.
Az éves munkatervben tervezett, hagyományos – az iskolánkat jellemző – gyermekcentrikus programjaink közül sajnos néhányat el kellett engednünk. Ilyen volt például a halloween és a karácsonyi ünnepség. Ugyanakkor a salátanap – Környezettudatos napként – szigorúan betartva a járványügyi protokollt, mégis megvalósulhatott.
A Mikulás ünnepség sem maradt el, csak osztálytermi keretek közé szorult. A pedagógusok összetartását segítő belső programjainkat azonban nem tudtuk megtartani.
Az őszi nemzeti ünnepeinkről való megemlékezést természetesen a járványhelyzet ellenére is különösen fontosnak tartottuk, de erre idén elsősorban az osztályfőnöki órákon került sor. Október 23-án hagyományosan, a nyolcadik évfolyam helyezett el koszorút a városi kopjafánál.
Karácsony felé közeledve idén is megszervezzük a Karácsonyi Karitász akciót. Ilyenkor az intézmény rászoruló tanulóit ajándékozzuk meg és a katolikus egyházhoz is eljuttatjuk a cipősdobozokat.
2020, a COVID-19 árnyékában
A decemberi tesztelés tíz napra akasztotta meg a munkát. Intézményünk pedagógusainak közel egyharmada került karanténba pozitív tesztje miatt. Ez a város és járás nagy oktatási intézményeihez hasonló arány. Ebben az időszakban az alsó tagozat továbbra is az iskolában tanult, a felső tagozat digitális oktatásra tért át.
A mi iskolánkban webexes vagy digitálisan felvett órák közvetítését jelentette az online oktatás. Ez lehetővé tette a kérdések feltevését, illetve a tananyag pontos követését is. Mindez a Classroom felületen történt.
Tíz nap után visszatérhettünk a személyes kapcsolaton alapuló tanításhoz. Ez összehasonlíthatatlanul hatékonyabb a digitális változatnál. A közvetlen interakció során sokkal gyorsabban tudunk reagálni a gyermekek kérdéseire, a felmerült problémákra. Hiszen „digitális oktatás során inkább tananyagot, személyes oktatásban elsősorban gyermeket tanítunk”.
A 2020/21-es tanév első felében az oktató-nevelő munka mellett folyamatosan nyomon követtük az aktuális jogszabályokat és aktualizáltuk az intézményi járványügyi protokollt. A vezetőség és a pedagógusok alkalmazkodtak a naponta változó helyzethez. A technikai személyzet folyamatos fertőtlenítést végzett, hogy megakadályozzuk a vírus esetleges terjedését, de maguk a pedagógusok is fertőtlenítették a padokat a tanórák között. A bejáratnál és a folyosókon szenzoros fertőtlenítőket helyeztünk el, reggelente a pedagógusok testhőt mérnek. A gyerekek igyekeztek helytállni és behozni a tavaszi helyzet okozta lemaradást. A szülők segítették a diákok otthoni tanulását, melyet ezen a fórumon is szeretnék megköszönni nekik, hiszen csak közös erővel érhettük el azt a sikert, hogy diákjaink minél több ismeretre tegyenek szert.
Az intézmény minden dolgozója kivette a részét abból, hogy a nehezített tanév zökkenőmentesen haladhasson.