Fejlesztő foglalkozáson egy több tantárgyból „vesztésre” álló fiatalember azzal állt elő, hogy ne kínozzam törtek és hangrend gyakorlásával, mert sportoló lesz, ahhoz pedig nem kell továbbtanulni. A diplomás olimpikonokat és a sportkarrier életkorhoz kötöttségét hoztam fel ellenérvként. Ez – igen gyenge – amolyan felnőtt okoskodásnak hangzott.

Ám ekkor közbeszólt egy másik fiú, akit folyton hatökrös szekérrel kell fejlesztésre vonszolnom.

Szerintem amúgy azért nincs igazad, mert mi van, ha megsérülsz és nem folytathatod? Én régen úgy gondoltam, hogy focista leszek. De aztán közbejött a COVID. Az edzések leálltak és rájöttem, hogy mi történik, ha később is lesz ilyen, én meg máshoz nem értek. Úgyhogy úgy döntöttem, inkább a tanulással foglalkozom és megtanulom apukám szakmáját, hogy vele dolgozhassak.

A velük lévő kislány nagyon komolyan bólogatott:

Én igazából körmös szeretnék lenni – kezdte –, de tudom, hogy az nem elég. Szóval azért jól is szeretnék tanulni, mert mi van, ha például nem lesz elég ember, akinek meg kell csinálni a körmét.

Óvatosan az első fiatalemberre néztem. Figyelmesen, szemlesütve hallgatta a többieket. A társak szavai lesöpörték az én zsebből előhúzott, porosodó szempontjaimat. A lány után a harmadik fiú is mesélni kezdett:

Engem a pincérség és a lovak érdekelnek. Szóval nekem is jó lenne jól tanulnom. A szüleimmel keresünk olyan helyet, ahol mindkettőt tanulhatom és gyakorolhatom.

Aztán egymás szavába vágva sorolták, milyen terveik és álmaik vannak. Csak bólogattam és hallgattam. Néha-néha közbekérdeztem. A beszélgetés után egyetlen fegyelmezési probléma sem volt. Óra végéig dolgoztunk.

Az ilyen beszélgetések ritka kincsek. Pedagógusként egyre gyakrabban érezzük magunkat eszköztelennek. Eltemetnek a konfliktusok. Mindenki a maga igazában hisz.

Nem találjuk a megfelelő sebességet és biztonsági övet ezen a gyerekek-pedagógusok-szülők alkotta háromsávos sztrádán. Mindenki máshová képzeli a traffipaxot, a pihenőhelyeket, a benzinkutat. Zavaros a rendszer. Felnőtt és gyerek keresi a lehajtót.

Mostanában úgy látom, a fentihez hasonló beszélgetéseket kell kihorgászni, hogy reménységünk legyen a jövendő nemzedék felé. Ilyen nincs mindennap. De nagyon fontos a felnőtt iránymutatás mellé. Mert ezekből az apróságnak tűnő „hitvallásokból” épül a jellem.

Mikor elkeseredek vagy úgy látom, hogy a munkám „nokedlikapálás”, ezekre a percekre emlékezem. Innen merítek erőt.

MEGOSZTÁS