Bata Edina, az Árpád Utcai Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola 4. osztályosainak tanítónője az elmúlt nyáron gondolt egy merészet. A Nincs időm olvasni csoport alapját képező olvasókihívás mintájára saját, mini-kihívást tervezett. Edina néni kihívása elképesztő eredménnyel zárult. A tanév során 11 – illetve a diákok több mint fele – 12 könyvet olvasott ki.
S, hogy miért különösen kedves számomra ez a nem mindennapi történet? Mert az olvasmánylistában az egyik kötelező olvasmány a Zuri volt.
Edina néni álma az volt, hogy a közös projekt során minden tanítványa találjon szívének kedves könyvet. Azt szerette volna, ha a gyerekek nemcsak megszeretik a könyveket, amelyek kiválasztását komoly kutatómunka előzte meg, hanem segítségükkel elindulnak azon az úton, mely az olvasó gyermeket gondolkodó felnőtté neveli.
Hogyan zajlott egy-egy hónap kihívása?
Szeptember végén kezdtük a munkát. Az utolsó hétben feltettem a Classroom felületünk „Így olvasunk mi” szobájába egy sejtelmes mondatot. Ez alapján egy hetük volt találgatni, mi lesz a téma. Minden hónap első napján egy fényképpel mutattam be a következő könyvet, mely annak hangulatát tükrözte.
Hogyan dolgoztátok fel a regényeket?
Igyekeztem nem a hagyományos, olvasónaplós módszert alkalmazni, hanem inkább a kreativitásukat életre hívni.
Engedjék meg a kedves Olvasók, hogy néhány példát a Zuriból hozzak. Gigivel (Kutyifa Ágnes, a könyv illusztrátora és ötletgazdája) nem győztünk ámulni a csodákon, amiket Edina néni osztálya varázsolt elénk. A cikk galériájában mindenki megcsodálhatja ezeket a kincseket.
Készültek ún. olvasódobozok, melyekben megtalálható – többek között – a Tóparti Süttyő étlapja, maga Bertalan varangy háromdimenzióban. Szimóna, a szitakötő egyedfejlődésének rajza, ismeretterjesztő könyvecske a méhek jelentőségéről, sőt még Zuri titokzatos köve is. A kivitelezés – minden túlzás nélkül – lélegzetelállító.
Milyen rendhagyó módszert alkalmaztál még az olvasási kedv fenntartására?
Minden könyvhöz fotós kihívás kapcsolódott. Ennek eredményhirdetésére a hónap végén került sor, óriási izgalmak közepette. Nagyon kreatív megoldások születtek.
Illetve 1-2 úgynevezett „kibeszélő” órát is tartottunk a hónap végén. Arra biztattam őket, hogy mind a pozitív, mind a negatív véleményüket merjék kifejezni az adott könyvvel kapcsolatban.
Milyen visszajelzéseket kaptál?
Úgy láttam, nagyon élvezték ezt a kihívást, annak ellenére, hogy ebben a gyerekek és a szülők részéről is nagy munka és energiabefektetés volt. Már kérték, hogy jövőre is folytassuk a kihívást. Bízom benne, hogy szívesen bővítik majd önállóan is az olvasmánylistájukat.
Aki kíváncsi Edina néni és a negyedikesek olvasmánylistájára, ezen a linken felfedezheti. Szívből gratulálunk az osztálynak, és köszönjük a sok kedves képet a zoinok és a tópart világáról! Ahogy a Nincs időm olvasni csoportban található beszámolóra érkező, rengeteg elismerő reakció is mutatta, sok-sok Edina nénire van szüksége a világnak!
A képek forrása: Árpád Utcai Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola 4. osztályának archívuma.
Fotógaléria: