Az internet terjedésével párhuzamosan egyre népszerűbbé váltak a közösségi média platformok, használatuk mára szinte mindennapossá vált. A Data Reportal 2023 januárjában végzett felmérése szerint jelenleg 5,16 milliárd internet felhasználó van világszerte, ebből 4,76 milliárd fő (a világ lakosságának 59,4%-a) használ valamiféle közösségi média platformot, amin naponta átlagosan 2 és fél órát tölt. Ha abból indulunk ki, hogy valaki 7-8 órát alszik egy nap, akkor ez az idő az ébrenléttel töltött idő 15%-a, ami összeadva naponta 12 milliárd órát jelent világszerte.

Forrás: Pinterest
-Hirdetés-

A Data Reportal kimutatása szerint a közösségi média platformok között a Facebook a legnépszerűbb a maga 2,958 milliárd aktív felhasználójával. Őt követi a YouTube 2,514 milliárd, az Instagram 2 milliárd, a TikTok 1,051 milliárd, a Facebook Messenger 931 millió, a Snapchat 635 millió, illetve a Twitter 556 millió felhasználóval. A közösségi média platformokon a 18-34 év közöttiek vannak a legnagyobb arányban, de a többi korosztály is szép számmal képviselteti magát, ahogyan azt a táblázat is mutatja.

  Facebook YouTube Instagram TikTok Facebook Messenger Snapchat
13-17 év 93,5 millió 106,5 millió 43,3 millió 123,6 millió
18-24 év 426,8 millió 377 millió 407,9 millió 409,1 millió 209,2 millió 240,1 millió
25-34 év 596,8 millió 519,2 millió 406,9 millió 340,3 millió 306,7 millió 140,3 millió
35-44 év 383,9 millió 419,7 millió 210,1 millió 164,5 millió 184,4 millió 84,6 millió
45-54 év 230,8 millió 301,6 millió 113 millió 83,6 millió 106,2 millió
55-64 év 143,8 millió 221,3 millió 56,9 millió 53,9 millió 60,8 millió 22,9 millió
65 év felett 111,3 millió 227,1 millió 33,8 millió 37,4 millió

(Forrás: Data Reportal)

Forrás: Pinterest

 

A közösségi média platformok népszerűsége vélhetően sokszínűségükből fakad. Kereshetünk és megoszthatunk információkat, fotókat, videókat, írhatunk kommenteket a tartalmak alá, kedvelhetjük őket vagy épp kifejezhetjük nem-tetszésünket. Üzenetet válthatunk a barátainkkal, kapcsolatot tarthatunk távol élő rokonainkkal, új ismeretségeket is köthetünk, és mindemellett elüthetjük az időt. A szórakozásra számtalan lehetőségünk van, kezdve a vicces vagy éppen érdekességet kínáló, illetve kihívás videókkal, mémekkel, de találhatunk tartalmakat divat vagy sminktippekről, főzésről, táncról éneklésről, stb. A platformokon algoritmusok figyelik, milyen tartalmakat részesítünk előnyben, így újabb és újabb nekünk tetsző lehetőségeket kínálnak fel, ezzel is odaláncolva a képernyő elé.

De mégis hogyan hat ránk a közösségi média? A cikk folytatásából kiderül.

Kiemelt kép: illusztráció
Írta: Kothencz Edina pszichológus és meseterapeuta

MEGOSZTÁS
Írta: vira