A leggyakoribb közhely a 21. század gyerekekkel kapcsolatban, hogy a kütyük bűvöletében élnek. Nem másznak fára és nem szeretnek mozogni. Összességében véve nem elég életrevalóak.

A fejlesztő órán bőven vannak tapasztalataim a témában. A gyerekek 90 százaléka nem ismeri fel a hordót, a bölcsőt, a garázst, a talicskát, a tűpárnát, a tölcsért és a lakatot (képek a galériában). Nem csak azért, mert nem találkoztak vele. Nem láttak ilyet könyvben sem. Vagy nem vagyunk elérhetőek számukra, hogy rákérdezzenek. Ennek a felfedezésnek a döbbenetében teltek az óráim. Mígnem elérkezett a szombat.

-Hirdetés-

Az Eltájolók TSE országjáró túráján vettünk részt az osztályommal. Ötödikesek vagyunk. Bár hetek óta nem esett, és ma százágra süt a nap, tegnap esőre ébredtünk. Gyakran eleredt túra közben is. Ám ez bennünket cseppet sem zavart. Bár a szülők tekintete megért volna egy misét, mikor meglátták a leharcolt túracipőket.

Orfű környékén a Mecsek esőcseppektől csillogott, a hegyoldal sártól cuppogott, a lejtőkön milliószám nőtt a medvehagyma. Közöttük sárga és lila pecsétekként bújtak meg a kora tavaszi kétszikűek, hófehéren magasodtak a virágba borult fák. A gyerekek felváltva rohantak és a csúszkáltak. A ruhánk állapotát egy idő után legyintéssel vettük tudomásul.

Találtunk taplógombát, zuzmót, alagutat, völgyön átívelő vastag fákat. Az alagútba és az árkokba be-, a vastag fára felmásztunk, a sziklaperemek alá bebújtunk. A kiszáradt patak medrében kuksoló köveken egyensúlyoztunk.

Az ébredő erdő álomszép volt. Az óvatoszöld hajtásoktól kezdve a törzseket, kusza gyökereket borító haragoszöld mohákig. A levegő friss volt és tiszta. Furcsa volt újra elérni a civilizációt, rálépni az aszfaltra.

Az előmelegített buszban átöltöztünk, a hazaúton megosztottunk egymással minden nassolni valót, és bennünk maradt történetet. Nem tudom, miért nem másznak gyakrabban fára a mai gyerekek. Talán, mert mi nem ültetünk fákat vagy nem visszük őket fák közelébe. Folyton keresem, hol a felelősségünk ebben. Talán még nincs veszve minden, ha egy esős, dagonyázós napról úgy beszélgetnek egymás között a tizenévesek, hogy „tökéletes volt”.

A képeket a túratársak és a cikk szerzője készítették.

Fotógaléria:

Fotók megtekintése (18 db kép)