A Kőröskom Nonprofit Kft. munkatársai Kiskőrösön és Erdőtelken is évente több alkalommal végeznek javítási munkálatokat azokon az utakon, melyek nem rendelkeznek szilárd útburkolattal, csak útburkolati alappal, azaz murvával, hiszen ezen szakaszok egy-egy csapadékos időszak után hamar kátyúsodásnak indulnak. A murvás borítással ellátott utakat folyamatosan karbantartják annak érdekében, hogy biztonságosan közlekedhessenek rajta a lakók. Ez a burkolat ugyan nem arra szolgál, hogy huzamosabb ideig használják a járművezetők, azonban amíg nem áll elegendő anyagi forrás a város rendelkezésére, hogy leaszfaltozzák azokat, addig a murvával való ellátás a legjobb alternatíva.
„Kiskőrös útjainak túlnyomó többsége aszfaltburkolattal ellátott, viszont van még néhány olyan lakóterülete a városnak, mely utak ez idáig nem kaptak aszfaltburkolatot. Ezeknek az utcáknak az aszfalttal történő ellátásáig, Kiskőrös Város Önkormányzata a korábbi években elkészített egy burkolat alapot, mely az aszfaltos út alapjaként képes fogadni az aszfaltszőnyeget. A város törekszik arra, hogy forrást találjon a lehető leghamarabb ezeknek az utaknak a burkolására, de nyilvánvalóan a pályázati források szűkössége ezt ez idáig nem tette lehetővé. Így arra szorul a város, hogy a murvás utakat időről időre karbantartsa, annak érdekében, hogy azok balesetmentesen, jó közlekedési kontroll mellett használhatóak legyenek. Ez egy nagyon nehéz feladat, hiszen egy burkolatalap önmagában nem arra szolgál, hogy azon huzamosabb ideig a gépjárműforgalom haladjon, viszont egészen addig egy sokkal jobb alternatívát jelent” – mondta el Schäffer Tamás, a Kőröskom Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója.
A folyamatos karbantartásra azért van szükség, mert a felület minőségét több káros hatás is éri.
„Ezek az utak bizony kikátyúsodnak. Sajnálatos módon az időjárás, főleg ha az csapadékos, akkor fellazítja ezt az útburkolat alapot, amit a forgalom egészen egyszerűen gödrössé tesz, annak megfelelően, hogy azon milyen forgalom zajlik. Vannak olyan utak, melyek egy kicsit szerencsésebbek, viszont ott, ahol nehézgépek, kamionok is jelentős forgalmat bonyolítanak le, ott hamarabb bomlásnak indulnak. Éppen ezért az önkormányzat megrendelésére évente több alkalommal is karbantartásokat végzünk a murvás utakon és próbáljuk azokat a lehetőségekhez képest jó minőségben tartani mindaddig, amíg megkaphatják a burkolatukat” – tette hozzá.
Ez a probléma több kilométeren érinti az útszakaszokat.
„Jelentősebb ilyen jellegű szakaszok Erdőtelken vannak még. Ezek a munkálatok a közeljövőben jelentőségteljesek lesznek ebben a városrészben. A javítás egy utcát jelent a központi belterületen, 2.5 kilométer hosszan, az erdőtelki részen. Ezek megközelítőleg 4 méter széles utak, tehát több ezer négyzetméternyi felület. Az elmúlt évek hatására nem nagy, nem jelentős mélységű, de nagyszámú gödör jelentkezett ezeken az utakon. Erdőtelken a Diófa utca az, amely leginkább problémás, hiszen ez a leghosszabb ilyen előkészített útalap, ahol nagyszámú ingatlanépület található és emellett gyakran nehézgépek, illetve kamionok is közlekednek rajta. A Diófa utcában élőknek kell a legnagyobb türelemmel lenni abban az időszakban, amikor az út romlásnak indul, de egyéb kapacitáshiányok miatt annak karbantartása várat magára. Ez évente több alkalmat jelent és jelentős mennyiségű szóróanyag kerül ilyenkor bedolgozásra. Ennek megfelelően ez egy jelentős költséget képvisel a város költségvetésében. Amennyiben módja és lehetősége van a lakosságnak, én a segítségüket kérném abban, hogy ha azt észlelik a lakóházuk előtt, hogy ezek a murvás alapok kátyúsodásnak indultak, akkor az utak szélére kisodródott szóróanyagból segédkezzenek a gödrök visszapótlásában, hiszen közös érdekünk az, hogy ezek az útfelületek hosszú ideig, a lehető legjobb minőségben használhatóak legyenek” – kérte a lakosok együttműködését Schäffer Tamás.