A múlt héten indított Aranyköpések sorozat második része következik. A hatodik osztályos természetismeret tananyag húsz évvel ezelőtt – mikor ezeket a dolgozatokat írattam – Magyarország természetföldrajzáról és élővilágáról szólt. Rengeteg új definícióval és fogalommal bombázzuk ilyenkor a gyerekeket. Néhányuknak meggyűlt a baja ezekkel az újdonságokkal.

-Hirdetés-

A nemzeti parkjainkkal történő ismerkedés során előfordulnak hibák. Kedves állatrendszertan tanárom – akiről már írtam korábban – mindig azt mondta: “Az a baj, hogy a magyar gyerekek sokat tudnak a szürkebálnák szaporodásáról, de semmit sem a túzokról”. Nos, ezen állítását nem tudom cáfolni:

Írj néhány példát a Kiskunsági Nemzeti Park védett értékeire!

„kígyó, farkas, oroszlán, pandamaci”, „sertésmarhák”

A kép forrása: pixabay.com/christels

Előfordult az is, hogy az állat méreteit illetően merült fel tévedés. Szerencse, hogy nem ekkora méretben mászkálnak körülöttünk az ízeltlábúak.

„A szarvasbogár hímje kb. 30-cm.” „A keresztes pók kb. 3040 cm.”

A kép forrása: pixabay.com/Gaertringen

Azt ugyebár mindannyian tudjuk – valahogy olyan dallamosan hangzik -, hogy a rovaroknak három testtája van: a fej, a tor és a potroh. Még a rákok esete is értelmezhető. Nekik csak kettő testtáj jutott: fejtor és potroh. Ám szegény pókszabásúak a futottak még kategóriába kerültek, mert az előtest és utótest kifejezések kiválóan keverhetők. Többek között az összetett szavak részeivel is.

A kép forrása: pixabay.com/Mylene2401

Nevezd meg a pókszabásúak testtájait!

előtag és utótag vagy előfej és utóhártya

A hatodik osztályos tananyag bőven nyújt lehetőséget a mutációra is.

A madarak olyan állatok, amelyeknek csőrük van és két pár szárnyuk.

Az erdei fülesbagolynak műfülei vannak.

A kép forrása: pixabay.com/Alexas_Fotos

A vakond a kezeit lapátnak használja.

Olykor-olykor picit összekeverednek az állatok. Lássuk be, Darwinnak is egy egész könyv megírásába tellett, hogy az állatok rendszertanát kidolgozza. Szóval, ez nem könnyű feladat.

Írj példát a rákokra! légy

Írj példát rovarokra! kukac

A kép forrása: pixabay.com/luna_nyx

Ez utóbbi esetben persze nem szabad figyelmen kívül hagynunk a tényt, hogy a kukac bioszosan fogalmazva a hernyó, ami pedig – köztudottan – a rovarok fejlődésének egyik állomása. Így azért egy fél pontot csak megért!

Nyilván érthető az is, hogy a csiga meszes héját termelő ún. köpeny olyan fogalom, ami könnyen összezavarhatja a gyanútlan hatodikos diákot.

Mi termeli az éti csiga meszes vázát? A palást.

A növényekre is rájárt a rúd. Az ő testfelépítésük sem olyan egyszerű, mint az óvodás korunkban rajzolt virágoké.

A gyöktörzs a fának az alja. (Naná! Minek bonyolítják a biosztanárok olyan hosszú fogalmakkal az életet, minthogy a gyöktörzs föld alatti tápanyagraktározó, módosult szár)

Mit jelent a zárvatermők fogalma?

Nem nyitnak ki a növények.

A kép forrása: pixabay.com/stux

Mi rögzíti a gombákat a talajhoz? Biztos, ami biztos:

Földbe gyökerezett gyökerek.

A hatodik osztályos természetismeret tudásanyaga a biológia és a földrajz alapjaiba is betekintést enged. Ez lehetett az oka az egyik kedvenc meghatározásomnak:

A moréna a gleccser ürülékéből készült domb.

Jövő héten a távoli tájak élővilágába szeretném elkalauzolni a kedves olvasókat! Remélem ismét találkozunk!