Ebben az évben nemcsak Petőfire, hanem Madách Imrére is emlékezünk. Születésének kerek évfordulója alkalmából „Társadalmi és erkölcsi dilemmák Az ember tragédiájában” címmel hirdetett tanulmányi versenyt a Fiatalok a Nemzetért Alapítvány. A 2022/23-as tanév elején meghirdetett verseny első fordulójában egy esszét kellett írniuk a diákoknak Madách örökérvényű műve kapcsán. Petróczi Gábor, a KEVI 12.A osztályos tanulója magas színvonalú pályaművével kiérdemelte a zsűri különdíjat, majd a verseny döntőjében a 4. helyen végzett.

-Hirdetés-

Az írásbeli érettségi vizsgákat követően tudtunk leülni beszélgetni. 

Korábban indultál már hasonló versenyen?

Igen, leginkább 9. osztályos koromtól, megyei történelem tanulmányi versenyeken, míg a Koháry versenyen a 2. fordulóba sikerült bejutnom. 11-12. osztályban az OKTV-ken indultam, ott az első fordulóig jutottam.

Miért ennyire fontosak számodra a versenyek?

Német magántanárom mondta azt nekem mindig, hogy amikor csak tehetem, meg kell mutatni magamat. És én is ezt érzem, hogy ki kell tűnnöm, másrészt ez egy visszaigazolás magamnak, akárcsak ez a verseny, hogy ebben jó vagyok. Valószínűleg ez az én utam. Az irodalom és a történelem szeretete.

Ki volt a magyar, illetve a történelem tanárod, itt a gimiben?

7. osztálytól 10. évfolyamig, Horváth János tanár úr, majd átmentem specializációra, onnantól Fodor Tamás tanár úr és most vele is készültünk az emelt érettségire történelemből. Magyar irodalomból a 11. évfolyam félévénél döntöttem el, hogy átmegyek specializációra, addig az osztályfőnököm: Ralovichné Mészáros Ildikó volt a tanárom, majd a specializáción Kaposvári Éva tanárnő. Majd 12. év elejétől visszamentem alap irodalomórákra.

Hogyan, mikor ismerkedtél meg a művel, melyből aztán esszét írtál és bejutottál a Madách 200 országos verseny döntőjébe?  

Az ember tragédiája művel még 11. évfolyam első félévében kezdtünk el foglalkozni, illetve elemezni azt, mely egy nagyon összetett mű. Nehéz értelmezni egyedül, ezért volt jó, hogy felosztottuk és három rész után mindig átbeszéltük és értelmeztük a művet.

Milyen témát választottál?

Három téma közül lehetett választanunk. Én egy szabadon választott történelmi szín értelmezéséről írtam a szomszédos színek összefüggésrendszerében. A Párizsi színt választottam, mint központi témát és a keret színeit, a Prága I. és Prága II. színt.

Hogyan készültél a versenyre? Hiszen azt mondtad, hogy 11. osztályban foglalkoztatok a művel.

A verseny kiírásáról tavaly novemberben értesültem, melyre Szentgyörgyiné Szlovák Mária igazgató asszony hívta fel a figyelmünket egy csendesnap alkalmával. Én még aznap utánaolvastam a versenynek és úgy döntöttem, hogy szeretnék nevezni. Erre pont tökéletes volt a meghosszabbított téli szünetünk, amiben az említett három színt újraolvastam és értelmeztem. Ekkor írtam meg a fogalmazást. A versenyre Kaposvári Éva tanárnő készített fel, a fogalmazásomat is együtt néztük át, illetve néhány helyen átírtuk azt. A kiírás is úgy szólt, hogy az esszébe a saját gondolatainkat, véleményünket is írjuk bele. Igyekeztünk egy erős elemzést megalkotni, ugyanakkor a befejezésbe egy saját véleményt, álláspontot is belefogalmazni. Erre az esszére különdíjat kaptam, mely tulajdonképpen az első forduló feltétele is volt. Ezzel kerültem be a legjobb 10 közé.

Földesdy Gabriella mestertanár, a Madách Társaság tagja adta át Gábor részére az oklevelet és az ajándékcsomagot (Fotó: Fiatalok a Nemzetért Alapítvány facebook oldal)
Akkor gondolom nem annyira csüggedtél amiatt, hogy csak 4. helyen végeztél a versenyben?

Dehogy, én a 4. helynek is nagyon örültem. A döntőben az egyik zsűritag odajött szünetben hozzám és külön gratulált a fogalmazáshoz, majd elmondta hogy a filozófiai irány tetszett neki a legjobban, és ki is emelt ebből egy részt: „A párizsi szín Ádámja azt mondja, a felsőbbrendű embereknek nincs lelkiismerete, az csak a gyöngébbeknek szükséges. (Megjelenik az übermensch elmélet Nietzchétől, de akár felismerhetjük Raszkolnyikov nézeteit is.)”. De az is igazán emlékezetes marad számomra, hogy a döntőben az egyik szóbeli feladatom az volt, hogy Kiss József, Jászai Mari-díjas színművész előtt kellett felolvasnom egy részt, illetve arról elmélkednem.

Az ajándékok között szerepelt vászontáska, bögre és könyvutalvány is
Hogyan fogadta a családod, a közvetlen környezeted a versenyen elért sikeredet?

A családunkban volt olyan, aki az esszém elolvasása után újra kezébe vette a kötetet és végigolvasta Az ember tragédiáját. Amikor kiderült, hogy továbbjutottam a második fordulóba, Fodor Tamás tanár úr személyesen gratulált nekem. Ez nagyon sokat jelent számomra, hisz igazán felnézek a tanáraimra, illetve külön öröm az is, hogy ilyen sok tudást át tudtak adni nekem. Köszönet osztályfőnökömnek: Ralovichné Mészáros Ildikónak is, aki végig lelkesített, támogatott és szintén nagyon örült az eredményemnek. A családom számára is hatalmas boldogság volt, hogy egy országos verseny döntőjébe jutottam.

A verseny döntőjében (Fotó: Fiatalok a Nemzetért Alapítvány facebook oldal)
Mennyire van jelen a hétköznapjaidban az irodalom, vagy az olvasás?

Miután felmentem specializációra, 11. évfolyamban kezdtem el egyre többet olvasni, elsősorban  kötelező olvasmányokat. Ezek mutatták meg, hogy mégis mennyi értelme van, és milyen sok jó rejtőzik mögötte, hiszen ezáltal teljesen új gondolataim is születhetnek. Nyári szünetben gyakran olvasok, mert nagyon megszerettem és ezért nagyon hálás is vagyok. Az első könyv, amit teljesen kiolvastam, az még a Beszterce ostroma volt, majd ezután következett Az ember tragédiája.

Említetted, hogy lehet, hogy ez a Te utad. Itt pontosan mire gondoltál?

Ebből tudtam, hogy a humán tantárgyak közelebb állnak hozzám. Akkor körvonalazódott bennem, hogy tanulmányaimat is ilyen irányba folytatom majd. Így döntöttem a jogász szak mellett. Bízom benne, hogy fel is vesznek majd.

Hiányozni fog a gimnázium?

Nagyon fognak hiányozni az itt eltöltött órák és nagyon örülök annak, hogy ebből a tanévből kihoztam a maximumot, amit csak lehetett. A gólyatábor vetélkedőjét, és a gólyahét feladatait is én szerveztem, majd a gólyabálon a zsűrizésben is részt vettem. Továbbá az ’56-os városi megemlékezésen is szerepeltem. A májusi ballagási ünnepségen az iskola egyik volt pedagógusáról Jónásné Farkas Ágnesről elnevezett díjat is én vehettem át, egy másik társammal, Németh Aminával közösen. Ez a humán közösség díja, olyan fajta eredményekért kapjuk, ami kimagasló és példaértékű, melyhez a Madách 200 helyezésem is hozzájárult. A legnagyobb boldogság, hogy elindultam ezen a versenyen.

Németh Amina és Petróczi Gábor a ballagási ünnepség alkalmával Jónásné Farkas Ágnesről elnevezett díjat vehetett át 
Kapcsolódó cikk
Elballagtak a Kiskőrösi Petőfi Sándor Evangélikus Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Technikum végzős diákjai
Elballagtak a Kiskőrösi Petőfi Sándor Evangélikus Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Technikum végzős diákjai
A ballagást 2023. május 6-án szombaton reggel 9 órakor tartották a Kiskőrösi Petőfi Sándor Evangélikus Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és...
MEGOSZTÁS