A Kőröskom Nonprofit Kft. már 1991 óta, azaz idén 30 éve tevékenykedik aktívan Kiskőrösön. Feladatai közé tartozik: a hulladékszállítás, a piacüzemeltetés, a magasépítési tervezés és kivitelezés, valamint mélyépítési munkák kivitelezése, illetve az egyéb építőipari, szakipari munkák, gépi földmunka, szállítás, rakodás, anyagmozgatás. A Kőröskom Nonprofit Kft. egyik erőssége a biztos gazdasági alap. A vállalat fennállása óta nyereségesen gazdálkodik, a cég vagyona folyamatosan nő, működési célú hitel felvételére nem volt szüksége. A biztos anyagi háttér lehetőséget biztosított a folyamatos fejlesztésekre, új eszközök, gépek, járművek beszerzésére, így a munkavégzés technikai feltételei adottak. A folyamatos pozitív mérlegeredmény és a nagyösszegű referenciamunkák lehetővé teszik a közbeszerzési pályázatokon való részvételt.
2015. január 1. óta vezeti a céget Schäffer Tamás ügyvezető igazgató, aki büszke a Kőröskom Nonprofit Kft.-nél dolgozók teljesítményére és helytállására. Vele beszélgettem.
Hogyan alakult a 2021-es év a Kőröskom Kft.-nél?
Nagyon bonyolult volt a 2021-es év. Rengeteg nehézség volt, amit menet közben kellett megoldani. A maga módján ugyan minden év nehéz, mert feladatok, problémák vannak és ezeken túl kell lendülni, de a 2021-es évben tényleg számos olyan dolog történt, ami negatívan befolyásolta a működésünket. A pandémia kiemelt szerepet kap ebben, ami az építőiparban kialakult egyébként sem egyszerű helyzetet még tovább bonyolította. 2020-ban nagyon féltünk attól, hogyan fogja befolyásolni az életünket, a munkavégzésünket, a szerződéseinknek való megfelelést a járvány. Akkor nem volt jelentősebb hatása ránk a covidnak, de idén tavasszal minket is utolért a harmadik hullám. Sokan fertőződtek meg a kollégáink közül a vírussal, többeket súlyosan is érintett. Nyilvánvalóan hosszabb időre kiestek a munkából. Március-áprilisban nem is tudtunk úgy teljesíteni, ahogyan kellett volna. Az év eleje mindig nehezen indul be, hiszen a munkavégzést nehezíti a téli időjárás. Rossz volt, hogy márciusban, amikor el tudtuk volna végre indítani az évet akkor ütött be ez a probléma. Ez a bő másfél hónap így jelentős termeléskiesést okozott, mely azzal is járt, hogy nagyon sietnünk kellett, hogy utolérjük magunkat. Az év nagy részére igaz, hogy nehéz volt kivitelezni, hogy a munkáinkat jól szervezetten, határidőre tudjuk teljesíteni. Ebben az időszakban rengeteg munkaórát dolgoztak le a cég munkatársai, de ami már pozitívum, hogy ez végül meglátszik a cég eredményességén is. Nagy projektek kezdődtek meg nyáron. Akkor indult el a bölcsőde kivitelezése.
Közben Kaskantyún is elindult egy nagy projekt, melyet rövid idő alatt teljesítenünk kellett. Továbbá itt voltak a városban végzett egyéb munkáink is, amiket időre teljesítenünk kellett. Rengeteg járdaépítés esett az első 7-8 hónapra, amit Kiskőrös Város Önkormányzata megrendelésére kellett teljesíteni. Ezeket a munkákat mindig egyszerre csináltuk.
Az év közepétől kezdve egészen a mai napig bezárólag folyamatos volt az a teher, amit a határidők és az elvégzendő feladatok ránk róttak, mindezt a pandémia és az építőipart terhelő gazdasági folyamatok közepette. Szóval tényleg egy bonyolult és nehéz év volt az idei. Olyan egymástól jelentősen eltérő területeken kellett teljesítenünk, ami folyamatos irányításbeli, logisztikai nehézségeket tudott okozni, mert ezek a munkák elég sokban különböztek egymástól. Továbbá utaltam az építőipart érintő negatív folyamatokra, melyek közül az egyik, a munkaerő elszívása is nehezítette az idei évet, miután nekünk is szembesülnünk kellett ezzel az év közepe táján. Azonban szerencsére a Kőröskomon belül van egy nagyon jól működő csapat, akikkel közösen szervezzük, irányítjuk a munkák lebonyolítását. Ebben nagyon nagy szerep hárul a Kőröskom főmérnökére, Endrődi Miklósra, illetve az építési részleg vezetőjére Kothencz Sándorra is. Mivel azért koránt sem csak negatív folyamatok jellemzik manapság az építőipart, így több csatornán keresztül is érkeztek megrendelések, melynek következtében előállhatott az a szerencsés helyzet, hogy már tavaly év végén össze tudtuk állítani ütemezetten az idei évi feladatokat. Persze az imént említett nehézségek ezt az ütemezést azért többségében felülírták.
Volt esetleg olyan megrendelés, amit emiatt nem tudtatok teljesíteni?
Voltak, akik talán kicsit tovább vártak ránk, mint ami a korábbi években megszokott volt tőlünk, de talán olyan nem volt, hogy bárkit is el kellett utasítanunk. Olyan viszont előfordult, hogy adott esetben akár 6-8 hónapot, vagy többet is kellett várni egy-egy megrendelés teljesítésével, illetve voltak olyan megrendelések, amik bekerültek egy szűrőrendszerbe, ami egy fontossági sorrendet igyekszik felállítani. Így voltak, akik hátrébb szorultak, de ezt a megrendelők is elfogadták. Erre szükség van. De ez nem csak nálunk van így, hanem más építőipari cégeknél is, hiszen ha eljutunk a kapacitásunk határáig, akkor azonnali vállalást képtelenség teljesíteni. Ekkor van szükség a megrendelések osztályozására aszerint, hogy mi az, ami nem tűr halasztást és mi az, ami időben kicsit eltolható anélkül, hogy a késedelem bármilyen problémát okozna.
Ha számszerűsíteni kellene, mennyi nagyobb projekten dolgoztatok 2021-ben?
A projekteket számszerűsíteni nem tudom, mert én nagyságrendtől függetlenül minden munkát önálló és azonos fontosságú projektként kezelek. Az olyan munkálatokat, melyek folyamatos munkavégzést igényeltek, mint például az utak karbantartása, vagy a városi csapadékvízelvezető hálózat karbantartása bele sem számolom, mert ezeknek sosincs vége. A nagy projektek olyanok, mint a már említett bölcsőde építés, vagy Kaskantyún a buszforduló és esőbeálló építése, vagy az ősz folyamán a záportó körül a rekortán futópálya kialakítása. Ezek az igazán nagy projektek. Az ilyen vezérmunkákból körülbelül 5-6 volt ebben az évben. Ezek közül a bölcsőde fejlesztése az, ami nem idén határidős. Várhatóan jövő év márciusának végén kezdődik majd a műszaki átadás. A telünket nagyjából a bölcsőde építési munkálatai fogják kitölteni. A napokban szerkezetkésszé vált az épület, szóval megkezdődhetnek az emeleti rész belső munkálatai is. A külső munkálatokhoz kedvező időjárásra is szükség lesz, mely igaz sok más munkánkra is, hiszen indulnának a városban a járdaépítési és járdafelújítási projektek is.
Volt-e szükség bármilyen fejlesztésre vagy eszközbeszerzésre a cégnél?
Az idei évben a Kőröskom-ot olyan nagy fejlesztés nem érintette, amit érdemes lenne külön kiemelni, de nem is igazán szorultunk rá. Működésünkhöz mind a telephelyünk, mind a technikai hátterünk, valamint az eszközállományunk is megfelelő. Mindig nagy gondot fordítunk arra, hogy ezeket műszakilag szinten tartsuk és amennyiben szükség van rá, akkor pótoljuk, megújítsuk. Ebben az évben ilyen jellegű nagyobb beruházásra nem került sor. Ennek van egy olyan oka is – mindamellett, hogy nagyságrendileg rendben vagyunk –, hogy elindult ebben az évben a kiskőrösi termelői piac fejlesztése is, melynek esetében a Kőröskom egy konzorcium részeként a beruházás megvalósításáért felel. Magyarán szólva itt mi vagyunk az építtetők. Ez azzal is jár, hogy ennek a projektnek a végéig biztosítanunk kell a problémamentes finanszírozást. Most az első ütemnél tartunk. A beruházást többségében fedezi egy korábban elnyert pályázat, azonban ennek elnyerése és a beruházás elindulása között viszonylag hosszú idő telt el. Az e közben történt áremelkedések azt okozták, hogy 100 %-ban már nem fedi az elnyert összeg a megvalósítást, ezért önerőt kell biztosítanunk. Így nagyon oda kell figyelnünk a kiadásainkra, hogy meg tudjunk felelni ezeknek az anyagi jellegű kihívásoknak is. Egyelőre megvannak rá a pénzügyi forrásaink, de amíg a piac el nem készül, ez fogja a fejlesztéseink között a fő prioritást élvezni.
Kiemelt kép: VIRA.HU – ARCHÍV fotó